Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Peyzaj Planlamada Cografi Bil. Sist.

Dersin Kodu : P 324

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SÜHA BERBEROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Veri işleme entegrasyonu ve analizi
CBS ile çevresel modelleme
Haritalama
Karar destek sistemleri
Proje planlama ve geliştirme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arazi kullanımının, doğal kaynakların, çevrenin, ulaşımın, kentsel araçların ve diğer tüm idari yapıların planlanmasında ve yönetiminde karar vericilere teknik destek vermek amacıyla hazırlanmış, yeryüzü ile ilgili çok geniş hacimli ‘coğrafi referanslanmış’ verileri veya konumsal (geospatial) verileri (sayısallaştırılmış haritalar, hava fotoğrafları, uydu görüntüleri, istatistiksel tablolar vb.) depolama, entegre etme, analiz etme ve görüntüleme.

Dersin İçeriği : Harita projeksiyonları, harita yorumlama, topografik haritalar, kartografya, coğrafi veri, GPS, konumsal analizler (nokta, çizgi, yüzey, tek katmanlı, çok katmanlı, çakıştırma) ve konumsal modeller.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik ve CBS Laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 CBS tanımı, uygulama alanı ve bileşenleri yok Düz anlatım, tartışma ve gösterim
2 Harita projeksiyon sistemleri Literatür okuma ve harita getirmek Düz anlatım, tartışma ve gösterim
3 Raster ve vektor veri sunumları, CBS de veri yapısı topoloji Literatür okuma Düz anlatım, tartışma ve gösterim
4 CBS’de konumsal analizlere giriş, CBS’de nokta patern analizi ve istatistiksel yöntemleri Literatür okuma Düz anlatım, tartışma ve gösterim
5 CBS’de çizgisel analizler (network analizi) CBS’de yüzey analizleri, topografik analizler Literatür okuma Düz anlatım, tartışma ve gösterim
6 CBS’de yüzey analizleri, topografik analizler uygulaması, ArcGIS yazılımının tanıtılması Literatür okuma Laboratuvar uygulaması
7 Interpolasyon teknikleri ve jeo-istatistik uygulaması Ödev proje Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması
8 CBS´de tek katmanlı ve çok katmanlı analizler. Ödev proje Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması
9 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı ve uygulama sınavı
10 Sayısallaştırma, mesafe analizleri, çakıştırma, sınıflama ve veritabanı oluşturma içeren uygulama projesi Ödev proje Laboratuvar uygulaması
11 CBS’de çevresel modelleme, tanımı, bileşenleri ve türleri Literatür okuma Düz anlatım, tartışma ve gösterim
12 CBS’de çevresel modelleme örnekleri Literatür okuma Düz anlatım, tartışma ve gösterim
13 GPS ve uygulamaları Literatür okuma Düz anlatım, tartışma ve gösterim
14 Seyhan Nehri alt-havzasında planlamaya yönelik uygulama Ödev proje Laboratuvar uygulaması
15 Seyhan Nehri alt-havzasında planlamaya yönelik uygulama Ödev proje Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı ve uygulama sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yomralıoğlu, T. 2002. Coğrafi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar. 479 s. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
 Basılmamış ders notu, ders slaytları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 5 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. 3
2 Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir 4
3 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar 5
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir 4
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir 4
6 Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak 2
7 Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır 3
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. 3
9 Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır 5
10 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
11 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir 3
12 Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir 4
13 Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır 2
14 Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir 0
15 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 4
16 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir 2
17 Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 2
18 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 5
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi 0
20 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 2 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 88
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.52
Dersin AKTS Kredisi: 4