|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Meteryali |
|
Dersin Kodu |
: |
P 151 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ZERRİN SÖĞÜT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Açık tohumlu bitkilerin sınıf, familya, cins ve türlerini bilir Açık ve kapalı tohumlu yakın çevresinde var olan türleri tanır Doğal ve yabancı yurtlu bitkileri birbirinden ayırt eder Herbaryum yapma tekniğini bilir Bitkilerin kullanım alanları ile ilgili yorumlarda bulunabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ENF101 Temel Bilgi. Tekn.
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzaj Mimarlığı çalışmalarında estetik ve fonksiyonel amaçlarla kullanılan açıktohumlu cins ve türlerin sınıflandırılması, familya cins ve türlerin özelliklerinin tanıtılması. Kullanım alanları ile ilgili genel bilgilerin sunulması. Genel anlamda bitkilerle ilgili bazı terimlerin açıklanması. Herbaryum ve katalog yapılmasını sağlayarak bitkilerle ilgili bilgilerin kalıcı olmasını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitkilerin temel sınıflandırması, açıktohumlu bitkilerin ayırt edici nitelikleri, açıktohumlulara ait sekiz sınıfın (yok olanlar dahil) genel özellikleri, yaşayan 10 familyanın genel özellikleri, familyadaki cinslerin genel özellikleri. Cinslere bağlı türlerin genel özellikleri, her türün peyzaj mimarlığı çalışmalarında kullanımlarına yönelik bilgiler. Yaygın çeşitlerin de tanıtımı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitkilerin sınıflandırması, bitkilerde ikili isimlendirme, sınıf, takım, familya, cins, tür, alttür, varyete, çeşit kavramları, örnekler, herbaryumla ilgili genel bilgiler |
yok |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
2 |
Tohumlu bitkiler, açık ve kapalı tohumlular, aralarındaki temel farklar, açıktohumluların yaprak, çiçek ve kozalaklarına yönelik farklı cins ve türlerden örnekler üzerinde açıklamalar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
3 |
Ağaç, tanımı, kısımları, kökler ve gövde, görevleri ve kısımları, çevre koşulları ile ilişkileri, monokotiledon ve dikotiledonlu bitkilerdeki farklılıklar, farklı cins ve türlerden tanımlayıcı örnekler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
4 |
Açıktohumluları oluşturan sekiz sınıf, genel özellikleri ve dünyadaki mevcut durumları, sınıflardaki familya, cins ve tür sayıları, Cycadinae - palmiye yapraklı açık tohumlular- genel özellikleri, familyalar, cinsler, Cycas revulata Thumb. hakkında ayrıntılı bilgiler: anavatanı, bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, Zamiaceae familyası ve Zamia cinsinin özellikleri, uygulama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
5 |
Ginkgoinae-filkulağı yapraklı açık tohumlular- sınıfı, genel özellikleri, Ginkgoaceae familyası, Ginkgo cinsi ve G. biloba L. hakkında ayrıntılı bilgiler: anavatanı, bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, uygulama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
6 |
Coniferae- Kozalaklılar: iğne yapraklılar, ibreli bitkiler- sınıfı, genel özellikleri, bu sınıfın yedi familyası ve familyanın cinsleri. Taxaceae familyası genel özellikleri, Taxus – Porsuk, Torreya, Austrotaxus ve Nothotaxus cinsleri ve önemli türleri ve yayılış alanları. Taxus baccata hakkında ayrıntılı bilgiler: anavatanı, bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, uygulama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
7 |
Coniferae- Kozalaklılar: Cephalotaxaceae familyası, önemli cinsleri, yayılış alanları (Cephalotaxus, Amentotaxus), Podocarpaceae familyası, genel özellikleri, cinsleri (Pherosphaera, Microcachrys, Saxegothaea, Dacrydium, Acmopyle, Podocarpus, Phyllocladus), Araucariaceae familyası, genel özellikleri, Araucaria ve Agathis cinslerinin tanıtımı, Araucaria heterophylla ve A. araucana türlerinin anavatanı, bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
8 |
Coniferae- Kozalaklılar: Pinaceae familyası, önemli cinsleri, yayılış alanları, önemi. Abies -göknarlar, anavatanı, ülkemizde bulunan taksonlar ve yayılış alanları, türlerin bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, yaygın çeşitler, Kateleeria, Pseudotsuga- Duglas Göknarı- Tsuga, türleri, özellikleri, çeşitler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
9 |
Uygulama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
10 |
arasınav |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
|
|
11 |
Coniferae- Kozalaklılar: Pinaceae familyası Picea- Ladin, anavatanı, ülkemizde bulunan taksonlar ve yayılış alanları, türlerin bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, yaygın çeşitler, uygulama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
12 |
Coniferae- Kozalaklılar: Pinaceae familyası Pinus –çamlar- anavatanı, ülkemizde bulunan taksonlar ve yayılış alanları, türlerin bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, yaygın çeşitler, uygulama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
13 |
Coniferae- Kozalaklılar: Pinaceae familyası Larix – melez ve Cedrus –sedir, anavatanı, ülkemizde bulunan taksonlar ve yayılış alanları, türlerin bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, yaygın çeşitler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
14 |
Coniferae- Kozalaklılar: Taxodiaceae - su servisigilller- familyası: genel özellikler, cinsler (Sciadopitys, Sequoia, Athrotaxis, Taxodium, Sequoiadendron, Cryptomeria, Cunninghamia, Taiwania,Metasequoia, Glyptostrobus), önemli türler, yayılış alanları, türlerin bitkisel özellikleri, ekolojik istekleri, kullanım alanları, üretimi, çeşitler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
15 |
uygulama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
anlatım, slaytla örnekleme |
|
16/17 |
final sınavı |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
SÖĞÜT, Z., Bitki Materyali I. (basılmamış ders notları) 750 S.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
2 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
0 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
0 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
2 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
1 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
0 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
0 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
0 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
3 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
5 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
0 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 89 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|