|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Botanik Ve Bitki Sistematiği |
|
Dersin Kodu |
: |
P 131 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ATABAY DÜZENLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dünyadaki canlı ve cansız varlıkları tanır Bitkiler aleminin özelliklerini bilir Canlıların sınıflandırmasını yapar Bitkileri çeşitli özelliklerine göre sınıflandırır Peyzaj bitkilerin Latince, Türkçe ve diğer dillerdeki isimlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dünyanın biyosfer kısmında yer alan canlılar alemi içerisinde bitkileri tanıtmak. Bu bitkilerin iç ve dış yapılarını ve özelliklerini ortaya koymak. Aynı şekilde bitki organlarının yapı ve özelliklerini belirtmek. Canlılar alemi içerisinde sistematik açıdan bitkilerin kategorisini çizmek ve özellikle peyzaj mimarlığı bölümünde kullanılan veya kullanılabilecek bitkilerin kategori ve taksonlarını açıklamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitki hücresi ve organeller, Bitkilerin morfolojik ve anatomik özellikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Canlılar, canlılarla cansızların ayırt edilmesi, canlıların sınıflandırılması, bitkiler alemi |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
2 |
Bitkiler ile hayvanlar arasındaki farklar, Bitkilerin özellikleri, bitkiler alemi ile uğraşan bilim dalının sınıflandırılması |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
3 |
Bitki sitolojisi, hücre çeperi, orta lamel, hücre içerisindeki kimyasal maddeler, hücrenin canlı ve cansız kısımları |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
4 |
Bitki hücresi organelleri, endoplazmik retikulum, ribozom, golgi cihazı, kromozom, çekirdek |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
5 |
Mitokondri, plastidler, hücre çeperi, geçitler, renk maddeleri, reçine ve balzamlar, alkoloidler, proteinler ve amino asitler |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
6 |
Hücre bölünmesi, hücre şekilleri, amitoz, mitoz ve mayoz bölünme |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
7 |
Bitki histolojisi, dokunun tanımı, mersitem bölünmez, parankima dokusu, koruyucu doku, mantar |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
8 |
ARA SINAVI |
Yazılı |
Yazılı |
|
9 |
Destek, iletim ve salgı dokusu, stomalar ve tüyler |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
10 |
Bitki organografisi, kök, gövde, yaprak anatomisi |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
11 |
Çiçek, çiçek şekilleri, Kapalı tohumlu bitki çiçeğinin genel yapısı, çiçeklerde eşeylilik, tohum ve meyve |
Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
12 |
Canlıların sınıflandırılması, Bu sınıflandırmada bitkiler aleminin yeri ve peyzaj bitkileri |
Peyzaj bitkilerinin familya ve tür, türkçe ve Latince adları ve bu bitkilerin diğer dillerdeki isimleri, kullanılış yerlerini araştırma ve ödev hazırlama |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
13 |
Tohumsuz bitkiler, tohumlu bitkiler, açık tohumlular |
Peyzaj bitkilerinin familya ve tür, türkçe ve Latince adları ve bu bitkilerin diğer dillerdeki isimleri, kullanılış yerlerini araştırma ve ödev hazırlama |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
14 |
Kapalı tohumlular ve döllenme, Tek çenekliler, çift çenekliler |
Peyzaj bitkilerinin familya ve tür, türkçe ve Latince adları ve bu bitkilerin diğer dillerdeki isimleri, kullanılış yerlerini araştırma ve ödev hazırlama |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
15 |
Bitkilerin Latince okunuş şekilleri, Bitki isimlerinin yazılış kuralları ve bitki isimlerindeki işaret ve harflerin özellikleri |
Peyzaj bitkilerinin familya ve tür, türkçe ve Latince adları ve bu bitkilerin diğer dillerdeki isimleri, kullanılış yerlerini araştırma ve ödev hazırlama |
Özel anlatım, tartışma, beyin fırtınası, gösterim |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yazılı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Düzenli, A., Botanik ve Bitki Sistematiği Ders Notları (Son derleme)
Botanik ve Bitki Sistematiği ile ilgili yazılı çok sayıda kitap
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
3 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
3 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
2 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
1 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
2 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
2 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
3 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
2 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
2 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
1 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
1 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
5 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
5 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
1 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
4 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
4 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
2 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
1 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
2 |
30 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
1 |
15 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|