Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilim Tarihi

Dersin Kodu : GK 301

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. OZAN ŞENKAL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilim Tarihi terimini açıklayacak
Bilim Tarihinin Türkiye’deki gelişimi üzerindeki etkisini tartışacak
Bilim Tarihinin farklı kültürlerdeki değişimini anlatacak
Görsel ve işitsel medya içindeki Bilim ve tarihle ilgili özellikleri açıklayacak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilimin günümüze kadar kültürlenmeye etkisinin kavranması, yorumlanması, analizi. Bilim Tarihinin önemini anlamak ve kavramak. Çağdaşlaşmada Bilim Tarihinin rolü ve gerekliliği anlamak

Dersin İçeriği : Bilim Tarihinin eğitimin üzerindeki etkileri, farklı kültürlerin bilim tarihlerinin incelenmesi, Türkiye´deki farklı dönemlerdeki bilimsel gelişimin incelenmesi, temel bilimlerin oluşumu ve gelişimi açısından incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilimin eski Yakındoğu uygarlıklarından bu yana evrimi ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
2 İyonya-Helen uygarlığı ve yankıları ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 Türk Uygarlığının Etkileri ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Türk-İslam(Arap,Endülüs) dönemlerinde bilim ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Horasan, Selçuk dönemlerinde bilim ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Osmanlı dönemlerinde bilimin gelişimi ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Batıda Astronomi, Matematik, Fizik bilimlerinde gelişmeler ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Arasınav Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi Sınav, Ödev, Proje/Tasarım
9 Fen Bilimlerinin tarih içindeki gelişimi ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Fen Bilimlerinin tarih içindeki gelişimi ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Sosyal Bilimlerin tarih içindeki gelişimi ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Psikolojideki gelişmeler ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Pedagojideki gelişmeler ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Sosyal ve ekonomi bilimlerindeki gelişmeler ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Bilim Tarihi Dersin genel değerlendirilmesi ders kitabındaki ilgili konular Anlatım, Soru - Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi Sınav, Ödev, Proje/Tasarım


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bilim Tarihine Giriş, Sevim Tekeli - Esin Kâhya - Melek Dosay - Remzi Demir - Hüseyin Topdemir - Yavuz Unat - Ayten Koç Aydın (2010), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
 Bilim Tarihi, Hüseyin Gazi Topdemir, Yavuz Unat (2009), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alan ve ilgili alanlar kapsamında verilen durumlarda, bilimsel düşünmeye temel olan bilimsel araştırma ve temel istatistiksel kavram ve uygulamaları işe koşar. 4
2 Öğretim teknolojileri alt-alanlarını ve süreçlerinin bütünsel yapısını ve diğer ilgili alanlar ile ilişkisini açıklar. 5
3 Öğretim teknolojileri ve ilgili alanların bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin karmaşık yapısını ortaya koyar. 3
4 Bilimsel bir bakış açısı ile alan veya ilgili alanlar kapsamında verilen problemlerin çözümü için plan geliştirme, planı uygulama ve sonuçları değerlendirir. 4
5 İlgili durumlarda öğretim teknolojileri, bilgisayar bilimleri bileşeni temelinde yeni ürünler veya süreçler ortaya koyar. 0
6 Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. 2
7 Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alma ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4
8 Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir. 4
9 Öğretim teknolojileri ile bilişim teknolojileri veya bilgisayar bilimleri uygulamalarının bileşik yapısını açıklar. 4
10 Alan ve ilgili alanlar kapsamında, bilimsel düşünmeye temel olan kavram ve uygulamaları açıklar. 5
11 Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini uygular. 0
12 Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri uygulamalarını etkili ve verimli bir öğrenme-öğretme çevresini oluşturmada işe koşar. 0
13 Öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. 4
14 Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 4
15 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde yararlanması gereken yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilir. 3
16 Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. 4
17 Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. 5
18 Alanın geleceğine ilişkin konularda stratejik görüş geliştirebilme ve görüş değerlendirir. 3
19 Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. 0
20 Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratabilme ve sürdürür. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 64
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.56
Dersin AKTS Kredisi: 3