|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çağdaş Öğrenme Kuramları |
|
Dersin Kodu |
: |
BTS203 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HABİBE ALDAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenme kuramları temel kavram ve ilkelerini açıklayabilme.
Öğrenme kuramları temel kavram ve ilkelerini öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin çözümünde kullanabilme.
Farklı bakış açılarına sahip kuramların uygulamada yaratacakları farklılıkları karşılaştırabilme.
Öğrenme-öğretmeye toplumsal ve kültürel bakış açısı, eğitim sisteminde temel alınan eğitim anlayışı ve uygulamadaki öğrenme kuramları arasındaki bağı ortaya koyabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Davranışçı, bilişsel ve yapıcı öğrenme kuramlarının temel kavram ve ilkelerini incelemesi. Öğrenmeye farklı bakış açılarını temsil eden bu kuramların temele alınması durumunda öğrenme-öğretme çevrelerinin ve uygulamalarının nasıl farklılaşabileceğinin tartışılması. Öğrenme-öğretme problemlerinin çözümünde kuramsal yaklaşımı uygulayabilme. BDE vb. uygulamalarda veya UE gibi öğrenme platformları geliştirirken bu kavram ve ilkelerin istenilen beceri düzeyinde kullanılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Davranışçı, bilişsel ve yapıcı öğrenme kuramları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar ve epistemolojik, toplumsal, kültürel öğrenme algılarını inceleme |
|
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Davranışçılık: klasik koşullanma-Pavlov |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması (veya alternatif bir öğrenme etkinliği) |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Bitişiklik: Watson, Gutrie, Bağlaşımcılık: Thorndike |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Davranışçık:Edimsel koşullanma: Skinner |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Sistematik davranış: Hull |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Davranışçı öğrenme kuramları uygulamaları |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
İşaret-Gestalt: Tolman, Gestalt:Wertheimer, Köhler, Koffka |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
ARASINAV |
İlgili bölümün okunması |
Yazılı sınav, çoktan seçmeli, kısa cevap vb. |
|
9 |
Bilgiyi işleme: Miller vd., Şema kuramı , Piaget |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Epistemoloji, öğrenme stratejileri |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Sosyal Bilişsel: Bandura |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Yapıcı öğrenme kuramları karşılaştırılması, |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Durumlu öğrenme (Situated cognition- distrubuted cognition) |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Davranışçı, bilişselci ve yapıcı öğrenme kuramları karşılaştırılması |
İlgili bölümün okunması, içerik şeması hazırlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Gözden geçirme |
İlgili bölümün okunması, içerik şemalarının tamamlanması |
Düz-anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
Yazılı sınav, çoktan seçmeli, kısa cevap vb. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Senemoğlu, Nuray (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi. (12. Baskı)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alan ve ilgili alanlar kapsamında verilen durumlarda, bilimsel düşünmeye temel olan bilimsel araştırma ve temel istatistiksel kavram ve uygulamaları işe koşar. |
1 |
|
2 |
Öğretim teknolojileri alt-alanlarını ve süreçlerinin bütünsel yapısını ve diğer ilgili alanlar ile ilişkisini açıklar. |
4 |
|
3 |
Öğretim teknolojileri ve ilgili alanların bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin karmaşık yapısını ortaya koyar. |
4 |
|
4 |
Bilimsel bir bakış açısı ile alan veya ilgili alanlar kapsamında verilen problemlerin çözümü için plan geliştirme, planı uygulama ve sonuçları değerlendirir. |
2 |
|
5 |
İlgili durumlarda öğretim teknolojileri, bilgisayar bilimleri bileşeni temelinde yeni ürünler veya süreçler ortaya koyar. |
1 |
|
6 |
Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. |
2 |
|
7 |
Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alma ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
1 |
|
8 |
Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir. |
1 |
|
9 |
Öğretim teknolojileri ile bilişim teknolojileri veya bilgisayar bilimleri uygulamalarının bileşik yapısını açıklar. |
3 |
|
10 |
Alan ve ilgili alanlar kapsamında, bilimsel düşünmeye temel olan kavram ve uygulamaları açıklar. |
3 |
|
11 |
Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini uygular. |
2 |
|
12 |
Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri uygulamalarını etkili ve verimli bir öğrenme-öğretme çevresini oluşturmada işe koşar. |
1 |
|
13 |
Öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. |
2 |
|
14 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
1 |
|
15 |
Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde yararlanması gereken yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilir. |
1 |
|
16 |
Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. |
1 |
|
17 |
Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. |
2 |
|
18 |
Alanın geleceğine ilişkin konularda stratejik görüş geliştirebilme ve görüş değerlendirir. |
2 |
|
19 |
Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. |
2 |
|
20 |
Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratabilme ve sürdürür. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
2 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 89 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|