|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Simülasyon Modelleme |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM332 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CENK ŞAHİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Simülasyonun temellerini öğrenme Simülasyonda kullanılan istatistiksel analiz yöntemlerini öğrenme Veri toplama ve Dağılım uydurma tekniklerini öğrenme Simülasyon modellerinin bilgisayar ortamında oluşturulmasını öğrenme Simülasyon modelinin geçerlilik testlarini yapabilme Çıktı Analizi ve alternatif sistemleri karşılaştırabilme Simülasyon paket programlarını kullanmayı öğrenme Rassal sayı ve rassal değer üretmenin tekniklerini öğrenme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Simülasyon tekniğini endüstri mühendisliği problemlerinde bir analiz ve modelleme yaklaşımı olarak incelemektir. Bu derste hem simülasyon modellerinin bilgisayar ortamında oluşturulmasına hem de simülasyonda kullanılan istatistiksel analiz yöntemlere ağırlık verilecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel Simülasyon Kavramları, Kesikli Olay Benzetimi ve Modelleme Yapılar, Olasılık Dağılımlarının Seçimi, Hipotez Testleri, Rastgele Sayı Üreticileri ve Dağılımlardan Rastgele Sayı Üretme, Simülasyon Yazılımlarının İncelenmesi ve SIMAN Simülasyon Dili ve ARENA Model Geliştirme Ortamı, ARENA Örnekleri ve Uygulamaları, Simülasyon Modellerinin Geçerlilik Testleri, Çıktı Analizi ve Alternatif Sistem Tasarımlarının Karşılaştırılması, Varyans Düşürme Teknikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Simülasyon Kavramları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
2 |
Kesikli Olay Benzetimi ve Modelleme Yapıları
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
3 |
Olasılık Dağılımlarının Seçimi-I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
4 |
Olasılık Dağılımlarının Seçimi-II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunmas |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
5 |
Hipotez Testleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
6 |
Rastgele Sayı Üreticileri ve Dağılımlardan Rastgele Sayı Üretme |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunmas |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
7 |
Simülasyon Yazılımlarının İncelenmesi ve SIMAN Simülasyon Dili ve ARENA Model Geliştirme Ortamı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
10 |
ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
11 |
ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-III |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
12 |
ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-IV |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
13 |
Simülasyon Modellerinin Geçerlilik Testleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
14 |
Çıktı Analizi ve Alternatif Sistem Tasarımlarının Karşılaştırılması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
15 |
Varyans Düşürme Teknikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Rızvan EROL tarafından hazırlanan ders notları.
LAW, A. M. & KELTON, W. D., 2000, Simulation Modeling & Analysis, New York, NY: Mc-Graw Hill , Inc.
KELTON, W. D., SADOWSKI, R. P. & STURROCK, D. T., 2007, Simulation with ARENA, McGraw-Hill, Inc.
BANKS, J., CARSON, J. S. & NELSON, B. L., 1996, Discrete-Event System Simulation (2nd edition), New York, NY: Prentice-Hall, Inc.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
5 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
5 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
5 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
5 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
3 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
4 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
4 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
5 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
4 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
4 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
4 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
3 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|