|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Makina Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM323 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. DURMUŞ ALİ BİRCAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Makine elemanlarının gerilme analizlerini yapabilir, Makine elemanlarını şekillendirebilir, Makine elemanlarındaki zorlama türlerini tespit edebilir, Makine elemanlarındaki statik ve dinamik zorlamalardaki davranışlarını tespit edebilir, Makina tasarımı yaparken dikkat etmesi gereken tüm faktörlerin değerlendirmesini yapar. Makine elemanlarında kullanılan malzemelerin mekanik özelliklerini tespit edebilir, Makine elemanlarının sanayi alanlarındaki prototiplerini oluşturabilir. Bağlama elemanlarını tanır ve istenen amaçlar doğrultusunda kullanım yerlerinin tercihini yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Endüstri mühendisliği öğrencilerinin endüstriyel üretimde kullanacakları makinelerin, temel statik ve mukavemet bilgilerini kavraması, makine elemanlarını özelliklerine göre sınıflandırabilmesi, makine elemanlarının dayanımlarını hesaplayabilme ve uygun elemanı seçme kabiliyetinin kazandırılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Makine Bilgisine Giriş
Genel Makinalar, Kuvvet Makinaları, İş Makinaları
Makine tasarımı ve genel tasarım adımları
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri
Toleranslar ve Tasarım
Yüzey kaliteleri ve Tasarım |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Makine Bilgisine Giriş |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Genel Makinalar, Kuvvet Makinaları, İş Makinaları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Makine tasarımı ve genel tasarım adımları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Toleranslar ve Tasarım |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Yüzey kaliteleri ve Tasarım |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Ara Sınav |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Bağlama Elamanları, Mil-Göbek Bağlantıları/Kamalar |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Bağlama Elamanları, Mil-Göbek Bağlantıları/Kamalar |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Mil-Göbek Bağlantıları/Konik-Sıkı Geçmeler |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Mil-Göbek Bağlantıları/Konik-Sıkı Geçmeler |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Cıvata Bağlantıları/Bağlama Civataları Giriş ve Mukavemet Hesabı |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Cıvata Bağlantıları/Hareket civataları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
M. Gediktaş, V. Temiz, İ.M. Palabıyık, ve Z. PARLAR, “Makina Elemanları Problemleri”, Çağlayan Kitabevi, 1999.
M.Akkurt, “Makina Elemanları Birinci Cilt” Birsen Yayınevi, 1997.
M.Akkurt, “Makina Elemanları Üçüncü Cilt” Birsen Yayınevi, 1998.
E. Koç, ““Makina Elemanları Birinci Cilt” Nobel Yayın Dağıtım
E. Koç, ““Makina Elemanları İkinci Cilt” Nobel Yayın Dağıtım
F. Babalık, K. Çavdar, “Makine Bilimi ve Elemanları”, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, 2004.
F.C. Babalık, “Makina Elemanları ve Konstrüksiyon Örnekleri”, Nobel Yay. 2008
Bozacı, İ. Koçaş, Ö.Ü. Çolak, “Makina Elemanlarının Projelendirilmesi”, Çağlayan Kitabevi, 2001.
Shigley’s Mechanical Engineering Design, 8.ed, SI Edition, McGraw Hill.
R.L. Norton, “Machine Design An Integrated Approach”, Prentice Hall, 2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
3 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
3 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
5 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
5 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
2 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
2 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
1 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
3 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
1 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
1 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
2 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
1 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
3 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
3 |
9 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 95 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|