|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Anne Çocuk Beslenmesi |
|
Dersin Kodu |
: |
O 201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NAFİZ BOZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Anne ve çocuk sağlığı açısından beslenmenin önemini kavrar Gebe ve emzikli annenin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini karşılayabilmenin anne ve bebek sağlığı üzerine etkilerini kavrar. Yetişkin, gebe, emzikli kadının enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini karşılayacak şekilde günlük menü planlaması yapar. 0-6 yaş arası çocukların enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini karşılayacak şekilde günlük menü planlamasını yapar. Besinlerin doğru yöntemlerle hazırlanması, pişirilmesi, saklanmasını bilir. Beslenme ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. Besin öğelerini tanımlayıp, organizma için görevlerini açıklayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Beslenmenin önemini ifade etmek. Sağlıklı beslenebilmek için yapılması gerekenleri öğrenmek. Beslenme yetersizliği sorunlarının farkına varabilmek ve uygun besinlerin seçimini yapabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Beslenmenin tanımı, önemi, besin öğeleri, besinler, besinlerin besin değerleri yönünden zenginleştirilmesi, hamile ve süt veren kadının beslenmesi, kötü beslenmenin zararları, çocuklarda beslenme sorunları, 0-6 yaş çocuğu için uygun besinler, okul öncesi dönemi için mönü oluşturma, besinlerin hazırlanmasında sağlık ve temizlik kuralları.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
BESLENMENİN ÖNEMİ, BESLENME VE SAĞLIK |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
2 |
KARBONHİDRATLAR |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
3 |
YAĞLAR |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
4 |
PROTEİNLER |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
5 |
BESİNLERİN ENERJİ DEĞERİ |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
6 |
ENERJİ HARCANMASININ SAPTANMASI VE BİREYLERİN ENERJİ GEREKSİNİMLERİNİN HESAPLANMASI |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
7 |
SUYUN BESLENMEDEKİ ÖNEMİ |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
8 |
ELEKTROLİT MİNERALLER(SODYUM, POTASYUM, KLOR) VE KALSİYUM, FOSFOR |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
9 |
ARA SINAV |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Çoktan seçmeli ve klasik sorular |
|
10 |
MAGNEZYUM, DEMİR, BAKIR, İYOT, FLORİD, ÇİNKO, MANGANEZ, KROM, MOLİBDEN, KÜKÜRT, KOBALT, SELENYUM;AĞIR METALLER VE TOKSİK ETKİLERİ |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
11 |
A,D,E,K VİTAMİNLERİ |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
12 |
TİABİN, RİBOFLAVİN, NİASİN, RİBOFLAVİN VİTAMİN B6, FOLİK ASİT, VİTAMİN B12, PANTOTENİK ASİT, BİOTİN |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
13 |
GEBELİK DÖNEMİ BESLENME |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
14 |
EMZİKLİLİK DÖNEMİ BESLENME |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
15 |
BEBEKLİK DÖNEMİ VEOKUL ÖNCESİ (1-5 YAŞ) ÇOCUKLARIN BESLENMESİ |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yararlanma |
Çoktan seçmeli ve klasik sorular |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Beslenme; Prof.Dr.Ayşe Baysal
Beslenme ilkeleri; Prof.Dr.mustafa Tayyar, yrd.Doç.Dr.Nimet Haşıl Korkmaz, Uzm. Diyetisyen H.Elif Özkeleş
Beslenme eğitimi rehberi; Prof.Dr.Türkan Kutluay Merdol
6.Birinci basamakta tanı ve tedavi; Prof.Dr.Nafiz Bozdemir, Prof.Dr.İsmail Hamdi Kara
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
.Anne ve çocuk beslenmesi; Prof.Dr.Nilgün Karaağaoğlu, Doç.Dr.Gülhan Eroğlu Samur
Anne ve çocuk beslenmesi; Prof.Dr.Mine Arlı, Prof.Dr.Nevin Şanlıer, Yrd.Doç.Dr.Saime Küçükkömürler, Yrd.Doç.Dr.Melek Yaman
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar |
0 |
|
2 |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular |
5 |
|
3 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
4 |
|
4 |
Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar |
4 |
|
5 |
Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar |
5 |
|
6 |
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır |
4 |
|
7 |
Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar |
0 |
|
8 |
Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular |
5 |
|
9 |
Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. |
2 |
|
10 |
Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. |
2 |
|
11 |
Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
3 |
|
12 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
3 |
|
13 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
3 |
|
14 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
15 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
2 |
|
16 |
Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir |
1 |
|
17 |
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir |
3 |
|
18 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
0 |
|
19 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir |
0 |
|
20 |
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|