|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İnsan Genetiği |
|
Dersin Kodu |
: |
BL 418 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET TOPAKTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Temel insan genetiğinin konularını öğrenmek,
2- Kromozom aberasyonlarına dayanan sendromları öğrenmek,
3- Doğuştan olan anormalliklerin kalıtsal olup olmadığını belirleme metotlarını öğrenmek,
4- Genetik danışmanlığın temelini öğrenmek ve
5- Temel İnsan Genetiğinin laboratuvar yöntemlerini öğrenmek ve uygulayacak duruma gelmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BL 415 Evrim
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsan genetiğini ve kalıtsal hastalıkları öğretmek, ve gelecek nesiller için hamile bayanların sağlığına dikkat etmesi gerektiğini öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin akışında.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi dershaneleri. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İnsan genetiğinin tarihçesi, insan ve bakterilerin genetik yapıların karşılaştırılması |
Tahta ve kalem |
Dersin anlatımı |
|
2 |
İnsan genetiğinde kullanılan semboller, insan kromozomları, insan kromozomlarının bant özellikleri |
Tahta ve kalem |
İnsan karyotipi ve idiogramı üzerinde dersin anlatımı |
|
3 |
İnsan kromozomları üzerinde bulunan belli başlı genler |
Tahta, kalem ve insan idiogramı tablosu |
Dersin idiogram tablosu üzerinde anlatımı |
|
4 |
İnsan kromozom terminolojisi |
Tahta ve kalem |
Dersin anlatımı |
|
5 |
Dermatoglifikler |
Tahta, kalem mühür mürekebi |
Dersin anlarımı ve her öğrencinin parmak izi örneklerinin çıkartılması |
|
6 |
İnsanda kromozom anormallikleri sonucunda oluşan sendromlar ve trizomiler |
Tahta, kalem ve dersle ilgili slaytlar |
Dersin slaytlardaki şekiller üzerinde açıklanması |
|
7 |
İnsanda kromozom mutasyonu sonucu oluşan sendromlar |
Tahta, kalem , insan pariferik kan kültürü için gerekli malzeme ve aletler |
Dersin anlatımı ve insan kan kültüründen kromozom inceleme preparatlarının hazırlanması |
|
8 |
Ara sınav |
Yazılı sınav |
Sınavın değerlendirilmesi |
|
9 |
İnsanda gen hastalıkları |
Tahta, kalem, dersle ilgili slaytlar ve kromozom preparatları |
Slaytlar ile dersin anlatımı. Kromozom preparatlarının öğrenciler tarafından mikroskopta incelenmesi |
|
10 |
Avtozomal dominant ve resesif hastalıklar |
Tahta, kalem , dersle ilgili slaytlar ve insan kromozomlarının fotografları |
Dersin slaytlardaki şekiller üzerinden anlatımı. İnsan karyogramının öğrenciler tarafından hazırlanması |
|
11 |
Gonozomal gen hastalıkları |
Tahta, kalem, dersle ilgili slaytlar ve barr cisimciği incelemeleri için preparat yapma malzemelerinin hazırlanması |
Dersin anlatımı ve ağız mukoza hücrelerinde barr cisimciği incelemeleri için preparat yapımı |
|
12 |
Genetik etkenleri inceleme yöntemleri |
Tahta, kalem ve barr cisimciğini incelemek için hazırlanmış preparatlar |
Ders anlatımı ve öğrencilerin mikroskopta barr cisimciğini incelemesi |
|
13 |
Çevresel faktörlerle oluşan doğuştan anormallikler ve embriyopatiler |
Tahta, kalem ve drumstick incelemesi için preparat yapım malzemeleri |
Dersin anlatımı ve Periferik kandan praparat yapılması |
|
14 |
Embriyopatiler |
Tahta, kalem, dersle ilgili slaytlar ve drumstick incelemeleri için hazırlanmış preparatlar |
Dersin slaytlarla anlatımı ve öğrencilerin mikroskopta drumstick´i incelemesi |
|
15 |
Genetik danışmanlık |
Tahta ve kalem |
Ders anlatımı, yazılı ve sözlü laboratuvar sınavı |
|
16/17 |
Fnal sınavı |
Yazılı sınav |
Sınavın değerlendirilmesi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1- Başaran, N. (1996), Tıbbi genetik, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul Eskişehir 2- Tayşi, K., Say, B. (1975) Tıbbi Genetik, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara 3- Şaylı, B. S. (1988) Medikal Genetik, Yargıçoğlu Yayınevi, Ankara 4- Murke, J., Cleve, H. (1984) Human Genetik 3., neu bearbeitete auflage Ferdinand Euke, Verlag, Stuttgart 5- Kendi notlarım, Prof. Dr. Mehmet Topaktaş.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır |
5 |
|
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
4 |
|
3 |
Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir |
5 |
|
4 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir |
4 |
|
5 |
Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|