Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sitoloji

Dersin Kodu : BL 259

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN BASRİ İLA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hücre, hücre kompartmanları ve bölünmesi hakkında bilgi sahibi yapmak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Canlı cansız arasındaki farkları ve geçiş formlarını öğretmek. Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin farklarını kavratmak. Hücre için temel organik moleküller (protein, karbohidrat, lipit, nukleik asit, vb.) hakkında bilgi sahibi yapmak. Hücre yapısı ve organellerininin görevlerini öğretip hücre bölünmeleri hakkında bilgi sahibi yapmak.

Dersin İçeriği : Hücreyi oluşturan temel organik ve inorganik yapılar hakkında bilgi sahibi yapmak. Viroid, virüs, bakteri ve hücre arasındaki farkları kavratmak. Hücrenin yapısı, organelleri ve bölünmesiyle ilgili bilgiler kazandırmaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik ve Laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Biyolojide kullanılan ölçü birimleri, canlılığın özellikleri, doğada canlılık özelliği gösteren yapılar Anlatılacak konuların derlenmesi Sözlü anlatım ve not alma yöntemi
2 Prokaryot hücre, ökaryot hücre, virüsler, viroidler Anlatılacak konuların derlenmesi Sözlü anlatım ve not alma yöntemi
3 Hücrenin kimyasal yapısı Anlatılacak konuların derlenmesi Sözlü anlatım ve not alma yöntemi
4 Organik Bileşikler (Proteinler) Anlatılacak konuların derlenmesi Sözlü anlatım ve not alma yöntemi
5 Organik Bileşikler (Karbohidratlar ve lipitler) Anlatılacak konuların derlenmesi Sözlü anlatım ve not alma yöntemi
6 Organik Bileşikler (Lipitler ve Nukleik asitler) Anlatılacak konuların derlenmesi Sözlü anlatım ve not alma yöntemi
7 Organik Bileşikler (Nukleik asitler) Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi
8 Organik Bileşikler (Enzimler) Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi
9 Organik Bileşikler (Vitaminler ve hormonlar) Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi
10 Hücrenin genel yapısı, plazma zarı ve detayları Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi
11 Sitoplazmik zar sistemleri (Endoplazmik retikulum, mikrozom, golgi aygıtı) Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi
12 Hücredeki zar sistemleri (Golgi aygıtı), sitoplazmik organeller (sentriol,mikrotübül, ribozomlar) Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi
13 Sitoplazmik organeller (Lizozom, vakuol, mitokondri) Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi
14 Plastidler ve Hücre bölünmesi Anlatılacak konuların ve görsellerin derlenmesi Sözlü anlatım, görsel materyaller ve not alma yöntemi


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1 - Sitoloji (2010) Prof. Dr. Eyyüp Rencüzoğulları. 1.baskı. Nobel Yayın Dağıtım. 236 syf.
 2 - Hücre (1994), Prof. Dr. Neriman Özban. 3. Baskı. İstanbul Ün. Yayınları. 282 syf.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 3
2 Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
3 Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır 4
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme 3
5 Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir 4
6 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir 4
7 Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma 1
8 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular 3
9 Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 4
10 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 3
11 Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 4
12 Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar 5
13 Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 4
14 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
15 Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5