|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Malzeme Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM211 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. EMEL CEYHUN SABIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Tekstil Mühendisliği bölümü öğrencileri Malzeme bilgisi hakkında temel bilgi kazanır 2. Tekstil Mühendisliği alanında malzeme kullanımını öğrenir 3. Öğrenciler mühendislik malzemelerinin birçok özelliğini öğrenir 4. Öğrenciler malzemelere uygulanan kalite kontrol testlerini öğrenir ve test sonuçlarını yorumlayabilir. 5. Öğrenci malzemelerin alaşım, kompozit benzeri karmaşık yapı oluşturmayı öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tekstil Mühendisliği öğrencilerine malzemelere ait temel kavramları öğretmek, malzemelerin mekanik, fiziksel, kimyasal özelliklerini ve tahribatlı ve tahribatsız malzeme testlerini tanıtmak ve test sonuçlarını yorumlamayı öğretmek, öğrencinin mühendislik uygulamalarında malzeme seçimini yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olmasını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Malzeme Bilgisine Giriş. Atomik Yapı. Malzemelerin Mekanik Özellikleri (Elastisite, Akma ve Çekme Mukavemeti, Sertlik, Yorulma, Sünme, Tonluk), Fiziksel Özellikleri (Isıl , Optik, Manyetik, Elektriksel), Yüzeysel Özellikleri (Korozyon,Aşınma) ve Bu Özelliklerin Ölçülmesi . Metalik Malzemeler; Alaşımlar, Çelik. Denge Diyagramları. Isıl İşlemler. Metal olmayan Malzemeler; Polimerler. Seramikler. Kompozit Malzemeler. Endüstriyel Tekstil Malzemeleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders hakkında bilgi verme |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Malzeme Bilimi hakkında temel bilgiler |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Atomik Yapı, atomlararası bağlar |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
4 |
Malzemelerin sınıflandırılması ve Malzemelerin Mekanik Özellikleri |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
5 |
Malzemelerin Mekanik Özellikleri için deney metotları (tahribatlı, tahribatsız) |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
6 |
Malzemelerin Mekanik Özellikleri için deney metotları (tahribatlı, tahribatsız) |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
7 |
Metalik Malzemelerin yapı ve özellikleri (kristallografi) |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
8 |
Arasınav |
Ders notları |
yazılı sınav |
|
9 |
Denge Diyagramları. Isıl İşlemler. (Demir Alaşımlar, Çelik ) |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
10 |
Polimerlerin yapı ve özellikleri, Örnekler |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
11 |
Seramiklerin yapı ve özellikleri, Örnekler |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
12 |
Kompozitlerin yapı ve özellikleri, Örnekler |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
13 |
Malzemelerin Fiziksel Özellikleri (Isıl, Optik, Elektrik vb. gibi) |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
14 |
Malzemelerin Fiziksel Özellikleri (Isıl, Optik, Elektrik vb. gibi), Örnekler |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
15 |
Genel konu tekrarı |
Ders notları |
Düz anlatım, tartışma,gösterim |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders notları |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Phsical Metallurgy Priciples, R. Abbaschian
Malzeme Teknolojisi, Seviye 3, Timings, R.L., Longman London ve New York
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Kaşif Onaran, Malzeme Bilimi
malzeme Bilgisi ve Muayenesi, Selahattin Anık
Endüstriyel malzeme, Cilt I ve Cilt II, M. Ali Topbaş
Tahribatsız Muayeneler, Ahmet Topuz
Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, Nihat Kınıkoğlu
Plastik Malzeme Bilgisi, Selma Akkurt
Askeland, D., The Science and Engineering of Materials ( Çeviri: Mehmet Erdoğan, Malzeme Bilimi ve Mühendislik Malzemeleri, Nobel Yayın Dağıtım)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
0 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
4 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
2 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
3 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
3 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
1 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
2 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
1 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
1 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
0 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 65 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|