|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doğal Lifler |
|
Dersin Kodu |
: |
TMZ108 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERİN MAVRUZ MEZARCIÖ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Liflerin sınıflandırılması hakkında bilgi sağlar. 2. Lif özelliklerinin tanınır ve son ürüne etkisini öğrenilir. 3.Tekstil sektöründe yaygın olarak kullanılan doğal liflerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenmeyi sağlar. 4.Elyaf özelliklerini belirten temel terimlerin kavranır (elyaf inceliği, elyaf uzunluğu, elyaf mukavemeti, mikroskop altında görünüm, vb. )
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Liflerin sınıflandırılmasının ve tekstil liflerinin özelliklerinin diğer tekstil işlemleri esnasındaki davranış biçimlerine etkisini öğretmektir. Bitkisel liflerin (pamuk, keten, yün, ipek, vb.), hayvansal liflerin (yün, ipek, vb.) ve madensel liflerin yapıları, elde ediliş yöntemleri, özellikleri, kullanım alanlarının öğretilmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tekstil liflerinin sınıflandırılması.Liflerin moleküler yapılarının incelenmesi. Bitkisel lifler. Selüloz. Pamuk liflerinin fiziksel ve kimyasal yapıları. Çırçırlama ve standardizasyon.Keten, jüte. Hayvansal lifler, protein. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tekstil liflerinin sınıflandırılması, tekstil liflerinin moleküler yapısı, tekstil liflerinin fiziksel, mekanik ve kimyasal özellikleri |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
2 |
Dünya lif üretim, tüketim durumları. Doğal ve sentetik liflerin karşılaştırılması |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
3 |
Lif özelliklerinin son ürüne etkileri |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
4 |
Bitkisel liflere giriş. Selüloz; doğada oluşumu, fiziksel ve kimyasal özellikleri |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
5 |
Pamuk lifi. Fiziksel ve kimyasal özellikleri
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
6 |
Pamuğun hasadı, çırçırlanması, standardizasyonu |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
7 |
Keten lifi, hasadı, fiziksel ve kimyasal özellikleri |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
8 |
Arasınav |
Ders notları ve referans kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Diğer bitkisel liflerin (kenevir, Manila keneviri, jüt, rami, kapok, Hindistan cevizi) genel özellikleri |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
10 |
Hayvansal liflere giriş. Protein. Yün elyafının fiziksel ve kimyasal yapısı |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
11 |
Yün lifinin özellikleri, sınıflandırılması ve işlenmesi |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
12 |
Diğer hayvansal liflerin (kaşmir, tiftik, alpaka, lama, angora) özellikleri, elde ediliş yöntemleri, kullanım alanları |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
13 |
Salgı lifleri. İpek lifinin fiziksel ve kimyasal özellikleri, kullanım alanları |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
14 |
Madensel lifler. Özellikleri, kullanım alanları |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
15 |
Genel konu tekrarı |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Ders notları ve referans kitaplar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
G. Yazıcıoğlu, 1999, Pamuk ve Diğer Bitkisel Lifler, Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir.
İ. Başer, 1992, Elyaf Bilgisi, Marmara Üniversitesi, Yayın No:524, İstanbul.
Dayıoğlu, H., Karakaş, H.,2007, Elyaf Bilgisi, 10/2007, No. 1, ISBN: 978 975 0161018, İstanbul
M. A. Taylor, 1994. Technology of Textile Properties, Farbes Publication, UK.
J. G. Cook, 1993, Handbook of Textile Fibres: Natural Fibres, Merrow Publishing Co. Ltd., UK.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
1 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
1 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
1 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
1 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
1 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
1 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
2 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
3 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
1 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
1 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|