Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Doğal Lifler

Dersin Kodu : TMZ108

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERİN MAVRUZ MEZARCIÖ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Liflerin sınıflandırılması hakkında bilgi sağlar.
2. Lif özelliklerinin tanınır ve son ürüne etkisini öğrenilir.
3.Tekstil sektöründe yaygın olarak kullanılan doğal liflerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenmeyi sağlar.
4.Elyaf özelliklerini belirten temel terimlerin kavranır (elyaf inceliği, elyaf uzunluğu, elyaf mukavemeti, mikroskop altında görünüm, vb. )

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Liflerin sınıflandırılmasının ve tekstil liflerinin özelliklerinin diğer tekstil işlemleri esnasındaki davranış biçimlerine etkisini öğretmektir. Bitkisel liflerin (pamuk, keten, yün, ipek, vb.), hayvansal liflerin (yün, ipek, vb.) ve madensel liflerin yapıları, elde ediliş yöntemleri, özellikleri, kullanım alanlarının öğretilmesidir.

Dersin İçeriği : Tekstil liflerinin sınıflandırılması.Liflerin moleküler yapılarının incelenmesi. Bitkisel lifler. Selüloz. Pamuk liflerinin fiziksel ve kimyasal yapıları. Çırçırlama ve standardizasyon.Keten, jüte. Hayvansal lifler, protein.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tekstil liflerinin sınıflandırılması, tekstil liflerinin moleküler yapısı, tekstil liflerinin fiziksel, mekanik ve kimyasal özellikleri Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
2 Dünya lif üretim, tüketim durumları. Doğal ve sentetik liflerin karşılaştırılması Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
3 Lif özelliklerinin son ürüne etkileri Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
4 Bitkisel liflere giriş. Selüloz; doğada oluşumu, fiziksel ve kimyasal özellikleri Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
5 Pamuk lifi. Fiziksel ve kimyasal özellikleri Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
6 Pamuğun hasadı, çırçırlanması, standardizasyonu Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
7 Keten lifi, hasadı, fiziksel ve kimyasal özellikleri Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
8 Arasınav Ders notları ve referans kitaplar Yazılı sınav
9 Diğer bitkisel liflerin (kenevir, Manila keneviri, jüt, rami, kapok, Hindistan cevizi) genel özellikleri Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
10 Hayvansal liflere giriş. Protein. Yün elyafının fiziksel ve kimyasal yapısı Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
11 Yün lifinin özellikleri, sınıflandırılması ve işlenmesi Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
12 Diğer hayvansal liflerin (kaşmir, tiftik, alpaka, lama, angora) özellikleri, elde ediliş yöntemleri, kullanım alanları Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
13 Salgı lifleri. İpek lifinin fiziksel ve kimyasal özellikleri, kullanım alanları Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
14 Madensel lifler. Özellikleri, kullanım alanları Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
15 Genel konu tekrarı Ders notları ve referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Ders notları ve referans kitaplar Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  G. Yazıcıoğlu, 1999, Pamuk ve Diğer Bitkisel Lifler, Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir.
 İ. Başer, 1992, Elyaf Bilgisi, Marmara Üniversitesi, Yayın No:524, İstanbul.
 Dayıoğlu, H., Karakaş, H.,2007, Elyaf Bilgisi, 10/2007, No. 1, ISBN: 978 975 0161018, İstanbul
 M. A. Taylor, 1994. Technology of Textile Properties, Farbes Publication, UK.
 J. G. Cook, 1993, Handbook of Textile Fibres: Natural Fibres, Merrow Publishing Co. Ltd., UK.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme 1
2 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 1
3 Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 1
4 Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 1
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme 1
6 Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 1
7 Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 1
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme 2
11 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme 1
12 İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme 3
13 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme 1
14 Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma 1
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 104
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.16
Dersin AKTS Kredisi: 4