Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Günümüz Tasavvuh Akımları

Dersin Kodu : ILS413

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Günümüz dinsel yaşantıda Tasavvufun yeri ve konumunu belirtme
Ülkemizde etkin Tasavvuf zümrelerini ve temsilcilerini sıralama
Tasavvuf Edebiyatı ve son dönem temsilcilerinden örnek eserler belirtme
Global dünyada Tasavvuf hareketlerinin ortak özellikleri ve etkilerini betimleme
Günümüz tasavvufunun diğer düşünce ve hareketlerle ilişkilerini analiz
Kadının çağdaş sufi yaşamdaki konum ve rolünü değerlendirme
Çağımız tasavvuf savunuculuğu ve karşıtlığını karşılaştırma ve değerlendirme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Günümüzde çeşitli kollarıyla ülkemiz ve dünyada devam eden Tasavvuf akımlarını, temsilcilerini, görüşlerini, sosyal etki ve etkinliklerini, tasavvufi düşünce ve yaşantının toplum hayatındaki tezahürlerini belirtme

Dersin İçeriği : Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi. Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Tasavvufa yönelme sebepleri. Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimât ve Meşrûtiyet dönemleri. Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf. Son dönem Tekke Edebiyatı, eser veren sûfîler. Çağımız Tasavvuf ekolleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
2 Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
3 Tasavvufa yönelme sebepleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
4 Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimât ve Meşrûtiyet dönemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
5 Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
6 Son dönem Tekke Edebiyatı, eser veren sûfîler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
7 Çağımız Tasavvuf ekolleri, Nakşilik,Kadirilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
8 Arasınav konu tekrarı Arasınav
9 Halvetilik, Cerrahilik, Uşşakilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
10 Bektaşilik, Mevlevilik,Rifailik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
11 Şazililik ve diğer ekoller Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
12 İslam Dünyası ve Batı’da Tasavvuf etkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
13 Günümüz Tasavvufunda kadın Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
14 Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
15 Genel Değerlendirme Konu Tekrarı Düz Anlatım
16/17 Final Konu Tekrarı Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi Kara, Mustafa, Günümüz Tasavvuf Hareketleri
Diğer Kaynaklar  Osman Türer, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Hasan Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 53
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.12
Dersin AKTS Kredisi: 2