|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Günümüz Tasavvuh Akımları |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS413 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Günümüz dinsel yaşantıda Tasavvufun yeri ve konumunu belirtme Ülkemizde etkin Tasavvuf zümrelerini ve temsilcilerini sıralama Tasavvuf Edebiyatı ve son dönem temsilcilerinden örnek eserler belirtme Global dünyada Tasavvuf hareketlerinin ortak özellikleri ve etkilerini betimleme Günümüz tasavvufunun diğer düşünce ve hareketlerle ilişkilerini analiz Kadının çağdaş sufi yaşamdaki konum ve rolünü değerlendirme Çağımız tasavvuf savunuculuğu ve karşıtlığını karşılaştırma ve değerlendirme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Günümüzde çeşitli kollarıyla ülkemiz ve dünyada devam eden Tasavvuf akımlarını, temsilcilerini, görüşlerini, sosyal etki ve etkinliklerini, tasavvufi düşünce ve yaşantının toplum hayatındaki tezahürlerini belirtme |
|
Dersin İçeriği |
: |
Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi. Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Tasavvufa yönelme sebepleri. Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimât ve Meşrûtiyet dönemleri. Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf. Son dönem Tekke Edebiyatı, eser veren sûfîler. Çağımız Tasavvuf ekolleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
2 |
Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
3 |
Tasavvufa yönelme sebepleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
4 |
Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimât ve Meşrûtiyet dönemleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
5 |
Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
6 |
Son dönem Tekke Edebiyatı, eser veren sûfîler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
7 |
Çağımız Tasavvuf ekolleri, Nakşilik,Kadirilik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
8 |
Arasınav |
konu tekrarı |
Arasınav |
|
9 |
Halvetilik, Cerrahilik, Uşşakilik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
10 |
Bektaşilik, Mevlevilik,Rifailik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
11 |
Şazililik ve diğer ekoller |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
12 |
İslam Dünyası ve Batı’da Tasavvuf etkileri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
13 |
Günümüz Tasavvufunda kadın |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
14 |
Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Konu Tekrarı |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
Konu Tekrarı |
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi
Kara, Mustafa, Günümüz Tasavvuf Hareketleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Osman Türer, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Hasan Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
4 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
1 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
1 |
2 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 53 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|