Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dinler Arası Dialog

Dersin Kodu : ILS406

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yapılan tanımlar dahilinde, dinlerarası diyalogun ne olduğunu ve ne olmadığını açıklar.
Günümüzde dinlerarası diyalogun ne derece önemli olduğunu kavrar.
Dinlerarası diyalog konusunda ülkemizde ve Batı’da yapılan bilimsel çalışmaları eleştirel bir üslupla değerlendirir.
Dinlerarası diyalogun başlangıcı, tarihi süreci ve günümüzdeki durumu hakkında yorumlar yapar.
Dini hoşgörünün önemi ve lüzumu
Günümüz diyalog faaliyetleri ve diyalogdan beklenmesi gerekenleri farkına varır
Dinlerarası diyalogun faydalı ve mahzurlu yönlerini analiz eder.
Yaşayan dünya dinlerinin birbiriyle diyalogları konusundaki yaklaşımlarını değerlendirir.
Dinlerarası ilişkiler hususundaki yaklaşımların eleştirileri temelinde kendi özgün tutumunu geliştirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin diğer din mensupları ile sağlıklı bir şekilde diyalog kurabilmesine ve bunu sürdürmesine yardımcı olmaktır.

Dersin İçeriği : Öğrencilerden kendi inandıkları dinî gelenekler haricindeki dinlere ait somut dinî pratikler (inançlar veya ibadetler) hakkında sağduyulu bir bakış açısı geliştirmesi beklenir. Böylece ülke ve dünya barışı sağlanarak ´ötekine´ saygı geliştirmesi amaçlanır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dinlerarası diyaloğun tanımı, önemi ve dinlerarası diyaloğun ne olup ne olmadığı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dinlerarası diyalog konusunda yapılan çalışmalardan örnekler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hz. Peygamber döneminde İslâm-Ehl-i Kitap diyalogu İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hz. Peygamberden Sonra İslâm-Ehl-i Kitap Diyalogu İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Osmanlılar döneminde Müslüman-Ehl-i Kitap münasebetleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlahi dinlerde diyalog anlayışı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yahudiliğin diğer dinlere bakışı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav Konu Tekrarı Yazılı Sınav
9 Hıristiyanlığın öteki dinlere bakışı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İslam´ın öteki dinlere bakışı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Günümüzde İslâm-Ehl-i Kitap diyalogunun önemi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kiliseyi II. Vatikan Konsilini toplamaya sevk eden sebepler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 1962-65 II.Vatikan Konsili ve Hıristiyan dünyasında diyalog anlayışı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dinlerarası diyalogun gerçekte mümkün olup olmadığının; faydalı ve –varsa- mahzurlu yönlerinin neler olabileceğinin tartışılması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Değerlendirme İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16/17 Final Sınavı Konu Tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İsmail R. Farukî (ed.), İbrahimî Dinlerin Diyalogu, (çev. Mesut Karaşahan), İstanbul 1993.
 Cafer Sadık Doğru (ed), Islam ve Öteki, Kaknüs Yayınları,İstanbul.
 Mustafa Alıcı, Kitab-ı Mukaddes ve Kur´ân-ı Kerim Işığında İslâm-Hıristiyan Diyalogu
 Baki Adam, Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Diğer Dinler, Pınar Yayınları, 2002.
 W. Cantwell Smith, The Meaning and End of Religion, Minneapolis, Fortress Press, 1991.
 Ömer Faruk Harman, “Hıristiyanların İslâm’a Bakışı”, Asrımızda Hıristiyan Müslüman Münasebetleri
Diğer Kaynaklar  Fuat Aydın, Budanın Diğer Dinlere Bakaşı, Divan ilmi araştırmalar dergisi, sayı 16.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 0
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 0
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 0
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2