|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiyede Dini Akımlar |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS405 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Din, mezhep, cemaat ve tarikat gibi farklı dini oluşumları tanır ve aralarındaki farkı açıklar
Türkiye´de var olan din anlayışlarının tarihsel temellerini açıklar Türkiye´de yaşayan mezhepler ve dini-siyasi nitelikli hareketleri sayar
Türkiye´de var olan dini akımların doğuşunda etkili olan unsurları açıklar Türkiye´de var olan dini akımlarla ilgili literatürü tanır Türkiye´de var olan dini nitelikli oluşumların temel görüşlerini bilir Türkiye´de din eğitimi veren kurumları bilir ve Türk din anlayışının oluşmasındaki etkisini açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Günümüz Türkiye´sinde ortaya çıkan dini-siyasi nitelikli oluşumları ve yaşayan mezhepleri tanımak, zihniyet yapılarını ve temel görüşlerini bilmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Din, mezhep, cemaat ve tarikat nitelikli oluşumların içeriği; Din anlayışındaki farklılaşmaların sebepleri; Geçmişte ortaya çıkan mezheplerin Türkiye´deki tezahürleri; Türk İslam anlayışının tarihsel temelleri; Küreselleşme, göç ve şehirleşme gibi olguların din anlayışları üzerindeki etkisi; Türkiye´de yaşayan mezhepler, cemaatler, tarikatlar; İslam Modernizmi ve İslamcılık düşüncesi; Türkiye´de din eğitimi ve ilahiyat fakülteleri; İslam mezhepler tarihi alanında yapılan çağdaş, bilimsel çalışmalar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din, mezhep, cemaat, tarikat vb. oluşumların içeriği |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Din anlayışındaki farklılaşmaların sebepleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Türkiye´de mevcut İslam anlayışının tarihsel temelleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Geçmişte ortaya çıkan mezheplerin Türkiye´deki tezahürleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Küreselleşme, göç ve şehirleşme olgusunun din anlayışları üzerindeki etkileri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
İslamcılık düşüncesinin ortaya çıkışı; siyasi, sosyal, kültürel kökenleri ve temel esprisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
İslam modernizmi ve Türkiye´deki yansımaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Türkiye´de yaşayan mezhepler; temel görüşleri, zihniyet yapıları, literatürü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Türkiye´de yaşayan cemaatler; temel görüşleri, zihniyet yapıları, literatürü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Türkiye´de yaşayan tarikatlar; temel görüşleri, zihniyet yapıları, literatürü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Türkiye´de din eğitimi ve ilahiyat fakülteleri ve mezhepler üstü yaklaşım |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Türkiye´de İslam mezhepleri tarihi alanında yapılan çağdaş bilimsel çalışmalar |
Literatür taraması |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hasan Onat, "Türkiye´de İslam", Tük Yurdu, C. XVII s. 116-117, Nisan-Mayıs 1997
İslam Mezhepleri Tarihi, ed. Hasan Onat-Sönmez Kutlu, Ankara 2012
Sönmez Kutlu, Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları, Fecr yay., Ankara 2008
Hasan Onat, Türkiye´de Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003
Hasan Onat, "İslam´da yeniden Yapılanma Üzerine", AÜİFD, Özel Sayı, Ankara 1999
Hasan Onat, "Din Anlayışımızın Kaynakları Üzerine", Türk Yurdu, C. XIII, s. 75 (1993)
Sönmez Kutlu, Alevilik-Bektaşilik Yazıları, Ankara 2008
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
W. Montgomery, İslami Hareketler ve Modernlik, İstanbul 1997
Yalçın Akdoğan, Siyasal İslam, İstanbul 2000;
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|