|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Felsefesi I |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 409 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Din ve felsefe kavramları arasındaki ortak ve farklı yönleri görür. 2) Din felsefesinin dinin felsefesi değil, din fenomeni üzerine felsefî olarak düşünmek olduğunu anlar. Dinin temel iddiaları üzerine eleştirel, bütüncül ve olumlu bir yaklaşım sergiler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 211 İlkçağ Felsefesi Tarihi IL 217 Mantık IL 212 İslam Felsefesi Tarihi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dinlerin temel iddiaları hakkında rasyonel, objektif, şümullü ve tutarlı bir tarzda düşünmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanrı’nın varlığının klasik ve modern delilleri ve bu delillere getirilen eleştiriler; Tanrısal sıfatların özellikleri, sıfatların kötülük ve hürriyet açısından doğurduğu problemler. Tanrı-evren ilişkisi hakkındaki çeşitli teoriler ve öte dünya hakkındaki görüşler. Ateizmin yönelttiği eleştiriler ve din-bilim-sanat ilişkisi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din felsefesi nedir? Diğer bilimlerle ilişkisi nedir? |
Din Felsefesi (s.1-18); Akıl ve İnanç (s.1-14) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
2 |
Tanrı’nın varlığı lehindeki deliller: Ontolojik ve kozmolojik delil
|
Din Felsefesi (s.19-61) Akıl ve İnanç (s.101-120) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
3 |
Ontolojik ve kozmolojik delile yapılan itirazlar |
Din Felsefesi (s.19-61); Akıl ve İnanç (s.101-120) |
Yüzyüze (tartışma) |
|
4 |
Tanrı’nın varlığı lehindeki deliller: Teleolojik, dini tecrübe ve ahlak delili |
Din Felsefesi (62-114); Akıl ve İnanç (s.121-140) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
5 |
Teleolojik, dini tecrübe ve ahlak deliline yöneltilen eleştiriler |
Din Felsefesi (62-114); Akıl ve İnanç (s.121-140) |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Tanrı’nın Sıfatlarına giriş: Tanrı hakkında konuşmak |
Din Felsefesi (s.115-152); Akıl ve İnanç (s.75-100) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
7 |
Tanrı’nın sıfatları olarak herşeyi bilme, her şeye gücü yetme, irade ve ezelilik |
Din Felsefesi (s.115-152); Akıl ve İnanç (s.75-100) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
8 |
Arasınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
Tanrısal sıfatlar ve kötülük problemi |
Din Felsefesi (s.153-160); Akıl ve İnanç (s.175-214) |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Tanrısal sıfatlar, insan hürriyeti ve determinizm |
Din Felsefesi (s.160-177); Akıl ve İnanç (s.215-242) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
11 |
Tanrısal sıfatlar ve Tanrı-evren ilişkisi: Deizm |
Din Felsefesi (s.177-185); Akıl ve İnanç (s.243-270) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
12 |
Deizm yöneltilen çeşitli itirazlar |
Din Felsefesi (s.177-185); Akıl ve İnanç (s.243-270) |
Yüzyüze (tartışma) |
|
13 |
Tanrısal sıfatlar ve Tanrı-evren ilişkisi: Panteizm ve vahdet-i vücud |
Din Felsefesi (s.186-197) |
Yüzyüze (ders anlatımı) |
|
14 |
Panteizm ve vahdet-i vücuda yöneltilen itirazlar |
Din Felsefesi (s.186-197) |
Yüzyüze (tartışma) |
|
15 |
Tanrısal sıfatlar ve Tanrı-evren ilişkisi: Panentizm ve ona yapılan bazı itirazlar |
Din Felsefesi (s.198-206) |
Yüzyüze (ders anlatımı ve tartışma) |
|
16/17 |
Dönem sonu Sınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Din Felsefesi, Prof.Dr. Mehmet Aydın
Akıl ve İnanç-Din felsefesine Giriş, M. Peterson, W. Hasker, B. Reichenbach, D. Basinger
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Din Felsefesine Giriş, Prof.Dr. Mehmet Bayraktar
Aziz Thomas´ta Teoloji Felsefe İlişkisi: Bilgi ve İnanç, DoçDr. Süleyman Dönmez
Allah, Felsefe ve Bilim, Doç.Dr. Caner Taslaman
Big Bang ve Tanrı, Doç.Dr. Caner Taslaman
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
5 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
2 |
4 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 54 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|