|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukuku I |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 401 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.isalam hukukuyla ilgili terminoloji ve literatürü kullanabilme. 2.Bireysel dini yaşamda gerekli ibadet ve diğer dini pratiklerin hükümleri konusunda aydınlatıcı bilgi ve beceriye sahip olma. 3. İbadet ve ahlak arasındaki bağı doğru kurup açıklayabilme. 4.Aile ve yargılama etiğine dair hükümlerin kaynağı konumundaki ahlaki değerleri anlayıp yorumlayabilme. 5.İslam hukukuyla ilgili genel ilkeleri hukukun evrensel değerleriyle birlikte yorumlayabilmesi.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslam hukuk tarihi ve terimleriyle ilgili temel bilgi ve donanımın sağlanması; ibadet ve bir kısım pratiklere dair hükümlerin öğretimi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
temel kaynaklarda usul konularını ele alma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi sınıfları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Borçlar hukuku ve İslam borçlar hukukuna dair bilgilerin önemi, borçlar hukukuna dair bazı temel kavramlar, borç, borcun unsurları ve borcun kaynakları hakkında genel bilgiler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
Hukuki işlem ve akit kavramları hakkında genel bilgiler, akdin unsurları (rükünleri), inikad şartları ve sıhhat şartları hakkında bilgiler, sıhhat, fesat ve butlan kavramları. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
İslam hukukunda akit hürriyeti anlayışı ve kapsamı, akitlerin çeşitli açılardan tasnifi ve yapılış gayeleri bakımından akitler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
Akdin lüzum ve nefaz şartları; akitlerin lüzum (bağlayıcılık) bakımından tasnifi, lazım akit, caiz akit kavramları, nafiz akit, mevkuf akit ve fuzuli (yetkisiz temsilci) kavramları hakkında bilgiler, emanet ve daman (tazmin) bakımından akitler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Temlik gayeli akitler ve satım akdi hakkında genel bilgiler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Satım akdi kapsamındaki bazı işlemler, karz akdi ve faiz. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
İcare (kira), ariyet, vedia, hibe ve vakıf işlemleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
vize haftası |
Konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
İslam hukukunda ortaklık gayeli işlemler, şirket kavramı, şirket çeşitleri, Mudarebe (emek sermaye ortaklıkları) ve benzeri işlemler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
İslam maliye hukukuna dair genel bilgiler, tarihi seyri içinde İslam vergi ve arazi sisteminin tanıtımı ve mali ibadetlere dair genel bilgiler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
İslam miras hukukuna dair genel bilgiler ve İslam miras hukukunun karakteristik özellikleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
İslam miras hukukuna dair temel kavramlar ve mirasın dağıtım esasları I. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
İslam miras hukukunda mirasın dağıtım esasları II ve genel değerlendirme. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
İslamda zekat müessesesi hakkında genel bilgiler II, fitre ve kurban ibadetleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
İslamda zekat müessesesi hakkında genel bilgiler II, fitre ve kurban ibadetleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
final haftası |
Konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
3.Nasi Aslan, İslam Hukukunda Yargılama Etiği ve İlkeleri.
1.Osman Keskioğlu, Fıkıh tarihi ve İslam Hukuku
2.Ahmat Yaman, İslam Aile Hukuku.
4.Hasan Güleç, İslam Hukukunun Genel İlkeleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
5 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|