Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dinler Tarihi I

Dersin Kodu : IL 313

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dinler Tarihinin temel kaynaklarını tanır.
Öğrenci; din, tarih ve dinler tarihi kavramlarını tanımlar. İslam’da ve Batı’da yapılan Dinler Tarihi çalışmalarını ana hatlarıyla değerlendirir. Dinin, insanlık tarihi içindeki yerini ve önemini kavrar. Dinleri değişik açılardan sınıflandırır. Yaşayan dinlerin temel inançlarını, dini uygulamalarını ve ahlâkî prensiplerini özümser. Örnek metinler çerçevesinde incelediği dinlerin kutsal kitaplarındaki temel öğretileri ve mesajları değerlendirir. Dinleri benzer, farklı ve ortak noktaları açısından karşılaştırabilir. Dinlerde ortaya çıkan ayrışma olgusunu ve bütünleştirici ortak ilkeleri analiz edebilir. Dinlerde ortaya çıkan geleneksel ve modern yapıları, yeni eğilimleri yorumlayabilir. Diğer din mensuplarıyla bilgiye dayalı sağlıklı bir diyalog kurma ilkelerinin gereğini uygulayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin müslüman dünyada ve Batı’da yapılan dinler tarihi çalışmalarını tanımasını; dinlerin temel inanç ve pratiklerini kavramasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı; ´din´ kelimesinin kökeni ve din/dinlerin mahiyeti; dinin tanımı ve din tasnifleri; ve yaşayan dünya dinleri hakkında bilgilendirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din ve Tarih Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 19-26. Anlatım
2 Dinler Tarihi, Din ve İnsan Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 26-50. Anlatım
3 İlkel Kabile Dinleri Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 61-73. Anlatım
4 Çin Dinleri I Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 73-87. Anlatım
5 Çin Dinleri II Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 87-99. Anlatım
6 Japon Dinleri Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 99-111. Anlatım
7 Türk Dinleri Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 113-127. Anlatım
8 Vize Haftası Kaynakların Tekrarı Yazılı Sınav
9 Maniheizm Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 129-137. Anlatım
10 Sabiilik Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 156-171. Anlatım
11 Zerdüştlük Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 139-154. Anlatım
12 Hinduizm Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 173-195. Anlatım
13 Caynizm ve Sihizm Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 197-225. Anlatım
14 Buddizm I Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 226-254. Anlatım
15 Buddizm I Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 254-275. Anlatım
16/17 Final Kaynakların Tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof.Dr. Abdurrahman Küçük-Günay Tümer, Dinler Tarihi, Prof.Dr. Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıcından Günümüze Dinler Tarihi, Prof. Dr. Mehmet Aydın, Dinler Tarihi, Annemarie Schimmell, Dinler Tarihine Giriş, Mircae Eliade, Dinler Tarihi
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 0
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2