Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yaniçağ Felsefesi

Dersin Kodu : IL 311

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR
Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci, felsefe tarihinde varlık, bilgi ve değer tartışmalarını bilir.
Modern problemler üzerinde düşünmeyi ve tartışmayı öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 211 İlkçağ Felsefesi Tarihi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yeniçağ felsefesinin felsefe tarihi içerisindeki yerini ve önemini kavramak ve felsefenin temel problemlerine yeniçağ filozoflarının getirdikleri önerileri yaşanılan çağla ilişkilendirilerek anlamlandırabilmek.

Dersin İçeriği : İlkaç felsefesinin kısa özeti; İslam felsefesi tarihi özeti ve Latin ortaçağına bakış: Siger De Barabant, Thomas Aquinas, Ockhamlı William ve Tabitaçılar. Rasyonalistler: Descartes, Hobbes, Leibniz, Spinoza ve empiristler: Locke, Berceley ve Hume. Alman felsefesi: Kant ve Hegel. Materyalist dönem: Marks, Haeckel, La mettri. Pozitivistler: Comte, Ayer, Wittgenstein ve sezgiciler. Son dönem filozofları: Searl, Plantinga, Swinburne ve Habermas.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kısa İlkçağ Felsefesi Tarihi: Parmenides-Heraklit, Platon-Aristoteles Felsefe Tarihi (M.G.) (s.9-137) Yüzyüze (anlatım)
2 Kısa Ortaçağ İslam felsefesi: İbn Sina-Gazali-İbn Ruşd İslam Felsefesine Giriş Yüzyüze (anlatım)
3 Patristik ve Skolastik Felsefe: Augustinus, St. Aquinas, Ockhamlı William Felsefe Tarihi (M.G.) (s.139-178) Yüzyüze (anlatım)
4 Rönesans ve Doğa Felsefesi: Cusanus, Kopernikus, Bruno, Kepler, Galileo ve Bacon Felsefe Tarihi (M.G.) (s.181-246) Yüzyüze (anlatım)
5 Descartes ve Hobbes Felsefe Tarihi (M.G.) (s.249-291) Yüzyüze (anlatım)
6 Spinoza, Leibniz ve Wolff Felsefe Tarihi (M.G.) (s.292-322) Yüzyüze (anlatım)
7 Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
8 Locke ve Berkeley Felsefe Tarihi (M.G.) (s.330-343) Yüzyüze (anlatım)
9 Hume ve Condillac Felsefe Tarihi (M.G.) (s.344-378) Yüzyüze (anlatım)
10 Kant, Fichte ve Schelling Felsefe Tarihi (M.G.) (s.391-434) Yüzyüze (anlatım)
11 Hegel ve Nietzsche Felsefe Tarihi (M.G.) (s.434-458) Yüzyüze (anlatım)
12 Pozitivizm: Comte, Ayer ve Wittgenstein Felsefe Tarihi (M.G.) (s.464-486) Yüzyüze (anlatım)
13 Varoluşçuluk: Sartr, Kierkegard, Marcell ve Heidegger Felsefe Tarihi (G.S./N.G.) (s.557-570) Yüzyüze (anlatım)
14 Hermenötik ve Dil çözümlemesi: Schopenaour, Gadamer; Yapısöküm: Derrida Felsefe Tarihi (G.S/N.G.) (s.377-390; 587-590) Yüzyüze (anlatım)
15 Son dönem: Searl, Habermas, Plantinga ve Swinburne Felsefe Tarihi (G.S./N.G.) (s.537-595) Yüzyüze (anlatım)
16/17 Final Önceki konuların gözden geçirilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Macit Gökberg: Felsefe Tarihi
 Günnar Skirbekk ve Nils Gilje: Felsefe Tarihi
Diğer Kaynaklar  Alfred Weber: Felsefe Tarihi;
 Paul Janet ve Gabriel Séailles: Metalib ve Mezahib
 Wilhelm Weischedel: Felsefenin Arka Merdiveni.
 Süleyman Dönmez: Aklın Birlikten Çokluğa Yolculuğu


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 0
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 5
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 49
Toplam İş Yükü / 25 (s): 1.96
Dersin AKTS Kredisi: 2