Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Hukuku Usulü I

Dersin Kodu : IL 307

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.islam Hukuku Usulüne dair temel kavram ve terimleri anlayıp tanımlayabilme.
2.İslam Hukuk usulüne dair temel yaklaşım ve teoriler hakkında bilgi sahibi olama.
3.İlam Hukuku kaynakları ve bunlar arasındaki hiyerarşiyi anlayıp açıklayabilme.
4.Şeri hükümler ve bunları katagorize edebilme.
5. Hukuk ekollerinin yöntem farklılığından kaynaklanan görüşlerinin dini pratiklere nasıl yansıdığını izah edebilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam Hukukunun referans aldığı temel kaynaklar hakkında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması.

Dersin İçeriği : islam hukuk usulunun temel konuları ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : ilahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslam Hukuk Usulünün mahiyeti, doğuşu, terminoloji ve literatürü. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 İslam Hukukunun kaynakları. Kur´an ve Kaynak değeri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 Sünnet ve kaynak değeri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 İcma ve kaynak değeri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 Kıyas Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 Mesalih-i mürsele Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 İstihsan Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 Vize sınavları. Konu tekrarı yazılı sınav
9 Örf Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 Sedd-i zerayi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 Önceki ilahi dinlere ait hükümler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 Sahabi kavli; İstıshab. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 Hüküm ve kısımları. Hakim (bilgi kaynağı) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 Mükllef ve fiilleri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 Mükllef ve fiilleri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
16/17 Final sınavları. Konu tekrarı yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları. (Çev. İbrhim Kafi Dönmez)
Diğer Kaynaklar  Abdülkerim Zeydan, el-Veciz ve Usulü Fıkha Dair Diğer Eserler.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 0
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2