Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İlkçağ Felsefesi Tarihi

Dersin Kodu : IL 211

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR
Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1- Örenciler İlkçağ felsefesininde tartışılan temel problemleri ve ilkçağ felsefesinin önemli filozoflarını tanır
2- Felsefenin ve ilkçağ filozoflarının uğraştığı sorunların bir şekilde hâlâ insanlığın gündemini meşgul ettiğini kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Felsefenin ne olduğu, menşei ve başlangıç yeri hakkında genel bilgiler edinerek İlkçağ felsefesinde tartışılan temel sorunlarla ilkçağ filozoflarından hareketle tanışmak ve çözümler önerebilme becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği : Felsefe ile hikmetin etimolojisi; tarifleri ve hikmet binası, felsefe nedir? Felsefenin menşei, tümel bilginin sembolü olarak hikmet binası, hikmet felsefe ilişkisi, felsefî düşünüşün özellikleri, felsefenin temel problemleri, İlkçağda filozoflar ve ekoller, Sokrates öncesi yunan felsefesi: Antikçağ, tabiat felsefesi ya da âlemin menşeinin araştırılması: Milet mektebi, Elea okulu ve Parmenides, İnsanı merkeze alan felsefe: sofistler, Sokrates ve sonrası, büyük sistem filozofları: Platon, Aristoteles, Meşşaî okulu, Helenistik ve Roma felsefesi, ve Yeni Platonculuk.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Felsefeye Giriş: Felsefe nedir ve ne değildir? İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.1-33) yüzyüze (anlatım)
2 Felsefi düşünüşün yetisi olarak akıl ve konuları olarak ontoloji, epistemoloji ve değer. İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.45-60) yüzyüze (anlatım)
3 Soktrates öncesi Yunan felsefesi: Teologlar ve Milet Okulu İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.60-80) yüzyüze (anlatım)
4 Matematikçiler ve Fizikçiler: Pisagor, Ksenofanes ve Heraklitos İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.80-112) yüzyüze (anlatım)
5 Elea Okulu: Parmenides, Zenon ve Heraklitos-Pamenides gerginliği İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.97-127) yüzyüze (anlatım)
6 Atomcular: Demokritos ve Leikippos İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.143-153) yüzyüze (anlatım)
7 Arasınav Geçmiş konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
8 Sofistler: Protagoras, Gorgias ve diğerleri İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.154-168) yüzyüze (anlatım)
9 Sokrates İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.169-183) yüzyüze (anlatım)
10 Platon İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.184-220) yüzyüze (anlatım)
11 Aristoteles İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.220-258) yüzyüze (anlatım)
12 Helen ve Roma Felsefesi I: Şüpheciler ve Epikürcüler İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.260-267) yüzyüze (anlatım)
13 Stoa felsefesi İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.268-283) yüzyüze (anlatım)
14 Yeni Platonculuk: Plotinus İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.284-304) yüzyüze (anlatım)
15 İlkçağ filozoflarının etkileri genel değerlendirme yüzyüze (anlatım)
16/17 Final Geçmiş konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kamiran Birand: İlkçağ Felsefesi Tarihi.
 Hüsamettin Erdem, İlkçağ Felsefesi Tarihi
Diğer Kaynaklar  Ahmet Aslan: İlkçağ felsefe Tarihi I-V
 Wilhelm Capelle: Sokrates´ten Önce Felsefe I-II
 Süleyman Dönmez: Aklın Birlikten Çokluğa Yolculuğu


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 1
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2