Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Şarap Teknolojisi

Dersin Kodu : GM 449

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TURGUT CABAROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hedeflediği şarap çeşidine bağlı olarak kullanacağı hammadde ve üretim tekniği üzerine analiz ve çözümleme yapabilir, sorunla karşılaştığında uygun çözümlemeyi üretebilir.
Şaraplık üzümlerin özelliklerini bilir, hammaddeden şaraba kadar olan üretim sürecini kurgulayabilir, proses süresince uygulanacak işlemleri bilir ve en uygun işleme tekniğini kullanabilir.
Hammaddeye müdahale ve üretim tekniğiyle ilgili öneri geliştirme ve değerlendirme becerisine sahip olur.
Etik değerlere saygılı olur, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Şaraplık üzümlerin bileşimlerini, bağbozumu zamanını ve analiz yöntemlerini bilerek ve üretim tekniklerini etkin bir şekilde kullanarak kaliteli ve güvenli şarap üretimini öğretmek.

Dersin İçeriği : Şaraplık üzümlerin bileşimleri, bağbozumu zamanı ve analiz yöntemleri ve üretim tekniklerini kaliteli ve güvenli şarap üretimini

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Gıda Mühendisliği Derslikleri ve Biyoteknoloji Laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Üzüm, Salkımın Bileşimi, Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
2 Şaraplık üzüm çeşitleri, Üzümlerin Kimyasal Bileşimi (Şekerler, Organik asitler, Fenol Bileşikleri) Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
3 Üzümlerin Kimyasal Bileşimi (Aroma Maddeleri, Pektik Maddeler, Azotlu Maddeler, Enzimler, Vitaminler, Mineral Maddeler) Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
4 Bağbozumu, Üzümün kalitesini etkileyen faktörler, Üzümlerin iyileştirilmesi Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
5 Alkol fermantasyonu Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
6 Malolaktik fermantasyon Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
7 Şarap yapımında uygulanan ortak işlemler Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
8 Ara Sınav Ders Notu Yazılı
9 Kükürtleme Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
10 Alkol fermantasyonunun yürütülmesi Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
11 Şarap yapım teknikleri (kımızı şarap yapım tekniği) Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
12 Şarap yapım teknikleri (beyaz ve pembe şarap yapım tekniği) Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
13 Özel Şaraplar Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
14 Şarapların bileşimi ve Olgunlaşması ve eskimes Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
15 Şarapların berraklaştırılması, hastalık ve kusurları Ders Notu Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, standart derslik teknolojileri, bilgisayar, projektör
16/17 Yıl Sonu Sınavı Ders Notu Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  CANBAŞ, A. 2010. Şarap Teknolojisi Ders Notları Ç.Ü.Z.F Ders Notları.
 Ribereau-Gayon P., Glories, Y., Maujean A., Dubourdieu D., 2000. Handbook of Enology Vollume 1., John Wiley&Sons Ltd., England, 404s.
 Ribereau-Gayon P., Glories, Y., Maujean A., Dubourdieu D., 2000. Handbook of Enology Vollume 2., John Wiley&Sons Ltd., England, 404s.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sahip olduğu bilgileri alanında kullanabilme becerisi kazanır 5
2 Proses tabanlı bir sistemi ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak geliştirir 5
3 1. Temel bilim, mühendislik ve gıda bilimi ve teknolojisi alanlarında bilgi sahibi olur 5
4 Gıda mühendisliği ve teknolojisi ile ilgili alanlardaki uygulamalarda problemleri saptar, tanımlar ve çözer 5
5 Araştırma, karmaşık sistemleri bilimsel yöntemlerle çözümleyebilir 3
6 Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde objektif ve subjektif yöntemleri kullanır ve sonuçları yorumlar 4
7 Gıda mühendisliği ve teknolojileri uygulamalarında modern teknik araçları seçer ve kullanır 4
8 Laboratuvar kullanır, gıda analizlerini yapar, sonuçları değerlendirir, yorumlar ve rapor eder 5
9 Bağımsız karar verir, kendine güvenir, yaratıcılık becerisi kazanır ve sorumluluk alabilir 3
10 Ekip çalışmasına uyum sağlar 3
11 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir 4
12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini bilir 4
13 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilir ve iletişim teknolojilerini kullanır 3
14 Gıda konusunda literatürü izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilir 0
15 Meslek etiğine saygılı olur 4
16 Bir gıda prosesini planlama, uygulama ve geliştirme yetkinliğine sahiptir 4
17 Gıda ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olur 2
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 98
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.92
Dersin AKTS Kredisi: 4