Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Gıda Kimyası

Dersin Kodu : G 233

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. CAHİDE YAĞMUR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gıdalarda kalite kavramını oluşturan özellikleri ve bunlarla ilgili bazı istenmeyen değişiklikleri bilir
Gıdalarda kalite değişmelerine yol açan etmenleri ve yarattığı etkileri bilir.
Gıdaların temel bileşenlerinin kimyasal yapılarını,özelliklerini; aralarında oluşan kimyasal interaksiyonları bilir.
Gıdaların depolama ve üretimleri sırasında kullanılan parametrelerin kimyasal ve enzimatik reaksiyonlara etkisini bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Gıdaların temel bileşenlerinin yapısı,fiziksel ve kimyasal özelliklerinin öğretilmesi; gıdalara uygulanan işlemlerin,depolamanın gıda kalitesine etkisinin öğretilmesi ve pratiğe uygulanması konusunda donanımlı kılınmasıdır.

Dersin İçeriği : Gıdaların temel bileşenlerinin kimyasal yapıları, fiziksel ve kimyasal özellikleri, kimyasal reaksiyonları, besin ögesi kayıpları üzerine etkili faktörler, gıda zenginleştirme

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : sınıf dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 GIDA KİMYASINA GİRİŞ(tarihçesi,kapsamı ve gelişmesi) Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 KARBONHİDRATLAR YAPILARI VE ADLANDIRILMASI;MONOSAKKARİTLER,DİSAKKARİTLER,OLİGOSAKKARİTLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 POLİSAKKARİTLER,BESİNSEL LİFLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 KARBONHİDRATLARIN REAKSİYONLARI Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 LİPİDLER, SINIFLANDIRILMALARI,YAPILARI Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 LİPİDLERDE OLUŞAN BOZULMA TEPKİMELERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 LİPİDLERDE OLUŞAN DİĞER BAŞLICA TEPKİMELER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 ARA SINAV Tekrar Yazılı sınav
9 PROTEİNLERİN ORGANİZMADAKİ ÖNEMİ,YAPISI.AMİNO ASİTLERİN SINIFLANDIRILMASI,TEMEL ÖZELLİKLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 AMİNO ASİTLERİN KİMYASAL YAPILARI Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 PROTEİNLERİN BİRİNCİ,İKİNCİ,ÜÇÜNCÜ DERECE YAPILARI,KİMYASAL VE İŞLEVSEL ÖZELLİKLERİ;PROSESTE UĞRADIKLARI DEĞİŞİKLİKLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 VİTAMİNLER YAPISI,ÖZELLİKLERİ,BESLEYİCİ ÖGE KAYBINA YOL AÇAN ETMENLER ;GIDALARA UYGULANAN ZENGİNLEŞTİRME,YENİLEME VE PEKİŞTİRME PROSESLERİ. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 MİNERALLER KİMYASAL ÖZELLİKLERİ,BİYOYARARLILIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER,BESLEYİCİ ÖGE KAYBINA AÇAN ETMENLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 SU MOLEKÜLÜNÜN YAPISI,SUDA HİDROJEN BAĞLARI,SUYUN ÇÖZÜCÜ ÖZELLİKLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 GIDALARDA BULUNAN SU;SU AKTİVİTESİ VE ETKİLEYEN UNSURLAR Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
16/17 YIL SONU SINAVI Tekrar Yaılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  . Saldamlı, İ., 1998. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniveristesi Yayınları, Ankara.
 Fennema, O.R., 1985. Food Chemistry, Marcel Dekker, New York.
 Demirci, M., 2003. Gıda Kimyası, Rebel Yayıncılık, Tekirdağ
Diğer Kaynaklar  Spallholz, J.E. , Boylan, L.M., Drishell, J., A. , 1999. Nutrition, Chemistry and Biology, CRC Press, New York..
 Carolin, D., Berdarier, 1998. Advanced Nutrition Micronutrients.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sahip olduğu bilgileri alanında kullanabilme becerisi kazanır 5
2 Proses tabanlı bir sistemi ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak geliştirir 4
3 1. Temel bilim, mühendislik ve gıda bilimi ve teknolojisi alanlarında bilgi sahibi olur 5
4 Gıda mühendisliği ve teknolojisi ile ilgili alanlardaki uygulamalarda problemleri saptar, tanımlar ve çözer 0
5 Araştırma, karmaşık sistemleri bilimsel yöntemlerle çözümleyebilir 1
6 Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde objektif ve subjektif yöntemleri kullanır ve sonuçları yorumlar 4
7 Gıda mühendisliği ve teknolojileri uygulamalarında modern teknik araçları seçer ve kullanır 0
8 Laboratuvar kullanır, gıda analizlerini yapar, sonuçları değerlendirir, yorumlar ve rapor eder 0
9 Bağımsız karar verir, kendine güvenir, yaratıcılık becerisi kazanır ve sorumluluk alabilir 1
10 Ekip çalışmasına uyum sağlar 0
11 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir 3
12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini bilir 5
13 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilir ve iletişim teknolojilerini kullanır 0
14 Gıda konusunda literatürü izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilir 0
15 Meslek etiğine saygılı olur 4
16 Bir gıda prosesini planlama, uygulama ve geliştirme yetkinliğine sahiptir 1
17 Gıda ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olur 0
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 88
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.52
Dersin AKTS Kredisi: 4