|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Gıda Kimyası |
|
Dersin Kodu |
: |
G 233 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CAHİDE YAĞMUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gıdalarda kalite kavramını oluşturan özellikleri ve bunlarla ilgili bazı istenmeyen değişiklikleri bilir Gıdalarda kalite değişmelerine yol açan etmenleri ve yarattığı etkileri bilir. Gıdaların temel bileşenlerinin kimyasal yapılarını,özelliklerini; aralarında oluşan kimyasal interaksiyonları bilir. Gıdaların depolama ve üretimleri sırasında kullanılan parametrelerin kimyasal ve enzimatik reaksiyonlara etkisini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Gıdaların temel bileşenlerinin yapısı,fiziksel ve kimyasal özelliklerinin öğretilmesi; gıdalara uygulanan işlemlerin,depolamanın gıda kalitesine etkisinin öğretilmesi ve pratiğe uygulanması konusunda donanımlı kılınmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gıdaların temel bileşenlerinin kimyasal yapıları, fiziksel ve kimyasal özellikleri, kimyasal reaksiyonları, besin ögesi kayıpları üzerine etkili faktörler, gıda zenginleştirme |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
sınıf dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
GIDA KİMYASINA GİRİŞ(tarihçesi,kapsamı ve gelişmesi) |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
KARBONHİDRATLAR YAPILARI VE ADLANDIRILMASI;MONOSAKKARİTLER,DİSAKKARİTLER,OLİGOSAKKARİTLER |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
POLİSAKKARİTLER,BESİNSEL LİFLER |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
KARBONHİDRATLARIN REAKSİYONLARI |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
LİPİDLER, SINIFLANDIRILMALARI,YAPILARI |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
LİPİDLERDE OLUŞAN BOZULMA TEPKİMELERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
LİPİDLERDE OLUŞAN DİĞER BAŞLICA TEPKİMELER |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
9 |
PROTEİNLERİN ORGANİZMADAKİ ÖNEMİ,YAPISI.AMİNO ASİTLERİN SINIFLANDIRILMASI,TEMEL ÖZELLİKLERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
AMİNO ASİTLERİN KİMYASAL YAPILARI |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
PROTEİNLERİN BİRİNCİ,İKİNCİ,ÜÇÜNCÜ DERECE YAPILARI,KİMYASAL VE İŞLEVSEL ÖZELLİKLERİ;PROSESTE UĞRADIKLARI DEĞİŞİKLİKLER |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
VİTAMİNLER YAPISI,ÖZELLİKLERİ,BESLEYİCİ ÖGE KAYBINA YOL AÇAN ETMENLER ;GIDALARA UYGULANAN ZENGİNLEŞTİRME,YENİLEME VE PEKİŞTİRME PROSESLERİ. |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
MİNERALLER KİMYASAL ÖZELLİKLERİ,BİYOYARARLILIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER,BESLEYİCİ ÖGE KAYBINA AÇAN ETMENLER |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
SU MOLEKÜLÜNÜN YAPISI,SUDA HİDROJEN BAĞLARI,SUYUN ÇÖZÜCÜ ÖZELLİKLERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
GIDALARDA BULUNAN SU;SU AKTİVİTESİ VE ETKİLEYEN UNSURLAR |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Tekrar |
Yaılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
. Saldamlı, İ., 1998. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniveristesi Yayınları, Ankara.
Fennema, O.R., 1985. Food Chemistry, Marcel Dekker, New York.
Demirci, M., 2003. Gıda Kimyası, Rebel Yayıncılık, Tekirdağ
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Spallholz, J.E. , Boylan, L.M., Drishell, J., A. , 1999. Nutrition, Chemistry and Biology, CRC Press, New York..
Carolin, D., Berdarier, 1998. Advanced Nutrition Micronutrients.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahip olduğu bilgileri alanında kullanabilme becerisi kazanır |
5 |
|
2 |
Proses tabanlı bir sistemi ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak geliştirir |
4 |
|
3 |
1. Temel bilim, mühendislik ve gıda bilimi ve teknolojisi alanlarında bilgi sahibi olur |
5 |
|
4 |
Gıda mühendisliği ve teknolojisi ile ilgili alanlardaki uygulamalarda problemleri saptar, tanımlar ve çözer |
0 |
|
5 |
Araştırma, karmaşık sistemleri bilimsel yöntemlerle çözümleyebilir |
1 |
|
6 |
Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde objektif ve subjektif yöntemleri kullanır ve sonuçları yorumlar |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliği ve teknolojileri uygulamalarında modern teknik araçları seçer ve kullanır |
0 |
|
8 |
Laboratuvar kullanır, gıda analizlerini yapar, sonuçları değerlendirir, yorumlar ve rapor eder |
0 |
|
9 |
Bağımsız karar verir, kendine güvenir, yaratıcılık becerisi kazanır ve sorumluluk alabilir |
1 |
|
10 |
Ekip çalışmasına uyum sağlar |
0 |
|
11 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini bilir |
5 |
|
13 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilir ve iletişim teknolojilerini kullanır |
0 |
|
14 |
Gıda konusunda literatürü izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilir |
0 |
|
15 |
Meslek etiğine saygılı olur |
4 |
|
16 |
Bir gıda prosesini planlama, uygulama ve geliştirme yetkinliğine sahiptir |
1 |
|
17 |
Gıda ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olur |
0 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|