|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çevre Gazeteciliği |
|
Dersin Kodu |
: |
AS 413 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Disiplinler arası, karmaşık başlıklarla haber yazabilmek için gerekli analitik araçlara sahip olma Çevre gazetecilerinin karşılaştığı siyasi, ekonomik ve profesyonel zorlukları ve etik sorunlarını kavrabilme Çevreyle ilgili etkili bir çoklu ortam paketi hazırlamak için gerekli beceriyi elde eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, çevre gazeteciliğiyle ilgili temel kavramların kavranması ve güncel çevre sorunlarını kitle iletişim araçlarında eleştirel bir bakış açısıyla yayınlama becerisi kazandırılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında Çevre ve ekoloji kavramları üzerinden çevre gazeteciliğinin karakteristikleri ve diğer gazetecilik türlerinden ayırt edilmesini sağlayan özellikler tartışılacaktır.
Çevre etiği, “Yeşil Duyarlılık”ın gelişimi, sürdürülebilirlik ve kentsel ekoloji kavramları doğrultusunda çevreci hareketler ve çevre kirliği oluşturan faktörlerle ilgili genel bilgiler verilecektir. Çevre gazeteciliğinde raporlama, verilerin düzenlenmesi, istatistikler doğrultusunda halk dilinde bilimsel yazı yazma becerisinin nasıl kazanılacağı örneklerle açıklanacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İletişim Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çevre ve ekoloji nedir? |
yok |
sunum |
|
2 |
Çevre gazeteciliği nedir? |
ders notlarını okuma |
sunum |
|
3 |
Çevre, bilim ve sağlık yazarlığı birbirinden nasıl farklılaşır? |
ders notlarını okuma |
sunum ve tartışma |
|
4 |
Çevre gazeteciliğine ilişkin sorunlar |
ders notlarını okuma |
sunum ve tartışma |
|
5 |
Çevre, bilim ve sağlık yazarlığı birbirinden nasıl farklılaşır? |
ders notlarını okuma |
sunum ve tartışma |
|
6 |
Çevre etiği, “Yeşil Duyarlılık”ın gelişimi, sürdürülebilirlik ve kentsel ekoloji kavramları |
ders notlarını okuma |
sunum |
|
7 |
Çevreci hareketler |
ders notlarını okuma |
sunum |
|
8 |
Arasınav |
yok |
yazılı sınav |
|
9 |
Hava kirliğine neden olan kaynaklar ve küresel ısınma |
ders notlarını okuma |
sunum ve tartışma |
|
10 |
Water and Wastewater |
ders notlarını okuma |
sunum |
|
11 |
Enerji |
ders notlarını okuma |
sunum |
|
12 |
Food and Health |
ders notlarını okuma |
sunum |
|
13 |
Raporlamadan yazarlığa: notların, katıların ve verilerin düzenlenmesi |
ders notlarını okuma |
sunum ve tartışma |
|
14 |
Halk için bilimsel yazılar yazma |
ders notlarını okuma |
sunum |
|
15 |
Final sınavı |
yok |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
yok |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
“Environmental Reporting; Exploring the Beat,” Nieman Foundation, Winter, 2002
Ruşen Keleş – Can Hamamcı “Çevrebilim”, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 1997.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
2 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
2 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
0 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
0 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
5 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
3 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
4 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
0 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
3 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
4 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
2 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
4 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
5 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
1 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
1 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|