Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İçerik Çözümlemesi

Dersin Kodu : AS 411

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU

Dersin Öğrenme Kazanımları : İçerik analizi yöntemini tanımlar ve açıklar
Sosyal bilimlerde kullanılan diğer araştırma yöntemleriyle fark ve benzerlikleri ifade eder.
Yöntemin güçlü ve zayıf yönlerini anlatır.
Araştırmada güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını içselleştirdiğini gösterir.
Yöntemin farklı tekniklerinin hangi koşullar için uygun olacağını belirler.
Yönteme uygun ve yeterli ölçüdeki verileri toplar.
Araştırma yönteminin adımlarını izleyerek uygulama yapar.
Araştırmanın her aşamasında etik kurallara özen gösterdiğini gösterir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sosyal bilimler alanında yaygın olarak kullanılmakta olan bir analiz yöntemi olan İçerik Çözümlemesini, kavrayabilme, izleyebilme ve uygulayabilme becerileri kazandırmayı amaçlayan bu ders, dönem sonunda öğrencilerin, içerik barındıran insan ya da teknoloji ürünü nesnelerin açık ya da örtük içeriklerini ortaya koymayı, bunları sistematik biçimde sınıflandırarak ve ilişkilendirerek iletilen anlamları daha nesnel olarak yorumlamayı, çıkarsama yapmayı, ve iletişim alanında, anlam iletebilen her türlü (simge,sözcük, resim vb. ) nitel verinin, nicel ve nitel perspektiflerden derinlemesine ve bilimsel bir yaklaşımla irdelenebilmesi yetilerini geliştirmeyi amaçlıyor.

Dersin İçeriği : İçerik Çözümlemesinin, kısa bir tarihsel gelişiminin, kapsamı, işlevleri, uygulama alanları ve alandaki diğer araştırma yöntemlerinden farkı, avantaj ve dezavantajlarının sunulmasının ardından, yöntem kapsamında kullanılan Frekans analizi, Kategorisel analiz, İlişki Analizi , Değerlendirici Analiz gibi farklı teknikler tanıtılacak, bu tekniklerin kullanıldığı örnek araştırma uygulamaları incelenecektir.Veri toplama, örneklem oluşturma, kodlama vb. gibi İçerik analizi yöntemine özgü adımların uygulamalı olarak tanıtılmasının ardından öğrencilerin bireysel araştırma projelerini yürütmelerine kılavuzluk etme yönünde sınıf içi çalışmalar yapılacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İçerik analizi, tanımı, tarihçesi ve gelişimi. Anlatım- soru-cevap
2 İşlevleri ve uygulama alanları Okuma Anlatım- tartışma
3 Sosyal Bilimlerde kullanılan diğer araştırma yöntemleriyle kıyaslanması. Nitel/Nicel ayırımı. Okuma -kütüphane araştırması Sunum-grup tartışması
4 İçerik Analizi Yönteminin temel işleyiş 1: Analitik Betimleme ve Kodlama Okuma -kütüphane araştırması Sunum-grup tartışması
5 İçerik Analizi Yönteminin temel işleyişi 2: Çıkarım-Güvenilirlik ve Geçerlilik Alıştırma Sunum-grup çalışması
6 İçerik Analizi Uygulama örneklerin incelenmesi Okuma -kütüphane araştırması grup çalışması
7 Analiz teknikleri: Frekans analizi-Kategorisel analiz-Değerlendirici analiz vb. Okuma-alıştırma Sunum-grup çalışması
8 ARASINAV YAZILI SINAV
9 Araştırma uygulması :Araştırma sorununun ve sorularının belirlenmesi DÖNEM PROJESİNE hazırlık Anlatım -Tartışma
10 Araştırma evrenini temsil eden verilerin ve toplanma yöntemlerinin tartışılması /belirlenmesi. Etik sorunlar. Proje çalışmaları Tartışma-değerlendirme
11 Verilerin Analizine başlama: kodlanması-kavramsallaştırma- sınıflama vb. Proje çalışmaları Tartışma-bireysel danışma
12 Verilerin çözümlenmesi-değerlendirilmesi Proje çalışmaları Tartışma-bireysel danışma
13 ÖĞRENCİ ARAŞTIRMA PROJELERİNİN SINIFTA SUNUMU Proje çalışmaları sunum-geribildirim-değerlendirme
14 ÖĞRENCİ ARAŞTIRMA PROJELERİNİN SINIFTA SUNUMU Proje çalışmaları sunum-geribildirim-değerlendirme
15 ÖĞRENCİ ARAŞTIRMA PROJELERİNİN SINIFTA SUNUMU Proje çalışmaları sunum-geribildirim-değerlendirme
16/17 YARIYIL SONU SINAVI YAZILI SINAV


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gökçe , Orhan. İçerik Analizi - Kuramsal ve Pratik Bilgiler,SİYASAL KİTABEVİ
 Aslan, A. Esra ;Tavşancıl, Ezel . Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri Epsilon Yayınları / Eğitim Dizisi
  Bilgin, Nuri. Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Siyasal Kitabevi .
Diğer Kaynaklar  Hatice Çubukçu: Ders notları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 0
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 0
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 4
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 0
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 0
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 4
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 0
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 4
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 0
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 0
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 4
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 18 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 64
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.56
Dersin AKTS Kredisi: 3