|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İçerik Çözümlemesi |
|
Dersin Kodu |
: |
AS 411 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İçerik analizi yöntemini tanımlar ve açıklar Sosyal bilimlerde kullanılan diğer araştırma yöntemleriyle fark ve benzerlikleri ifade eder. Yöntemin güçlü ve zayıf yönlerini anlatır. Araştırmada güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını içselleştirdiğini gösterir. Yöntemin farklı tekniklerinin hangi koşullar için uygun olacağını belirler. Yönteme uygun ve yeterli ölçüdeki verileri toplar. Araştırma yönteminin adımlarını izleyerek uygulama yapar. Araştırmanın her aşamasında etik kurallara özen gösterdiğini gösterir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal bilimler alanında yaygın olarak kullanılmakta olan bir analiz yöntemi olan İçerik Çözümlemesini, kavrayabilme, izleyebilme ve uygulayabilme becerileri kazandırmayı amaçlayan bu ders, dönem sonunda öğrencilerin, içerik barındıran insan ya da teknoloji ürünü nesnelerin açık ya da örtük içeriklerini ortaya koymayı, bunları sistematik biçimde sınıflandırarak ve ilişkilendirerek iletilen anlamları daha nesnel olarak yorumlamayı, çıkarsama yapmayı, ve iletişim alanında, anlam iletebilen her türlü (simge,sözcük, resim vb. ) nitel verinin, nicel ve nitel perspektiflerden derinlemesine ve bilimsel bir yaklaşımla irdelenebilmesi yetilerini geliştirmeyi amaçlıyor. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İçerik Çözümlemesinin, kısa bir tarihsel gelişiminin, kapsamı, işlevleri, uygulama alanları ve alandaki diğer araştırma yöntemlerinden farkı, avantaj ve dezavantajlarının sunulmasının ardından, yöntem kapsamında kullanılan Frekans analizi, Kategorisel analiz, İlişki Analizi , Değerlendirici Analiz gibi farklı teknikler tanıtılacak, bu tekniklerin kullanıldığı örnek araştırma uygulamaları incelenecektir.Veri toplama, örneklem oluşturma, kodlama vb. gibi İçerik analizi yöntemine özgü adımların uygulamalı olarak tanıtılmasının ardından öğrencilerin bireysel araştırma projelerini yürütmelerine kılavuzluk etme yönünde sınıf içi çalışmalar yapılacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İçerik analizi, tanımı, tarihçesi ve gelişimi. |
|
Anlatım- soru-cevap |
|
2 |
İşlevleri ve uygulama alanları |
Okuma |
Anlatım- tartışma |
|
3 |
Sosyal Bilimlerde kullanılan diğer araştırma yöntemleriyle kıyaslanması. Nitel/Nicel ayırımı. |
Okuma -kütüphane araştırması |
Sunum-grup tartışması |
|
4 |
İçerik Analizi Yönteminin temel işleyiş 1:
Analitik Betimleme ve Kodlama |
Okuma -kütüphane araştırması |
Sunum-grup tartışması |
|
5 |
İçerik Analizi Yönteminin temel işleyişi 2:
Çıkarım-Güvenilirlik ve Geçerlilik |
Alıştırma |
Sunum-grup çalışması |
|
6 |
İçerik Analizi Uygulama örneklerin incelenmesi |
Okuma -kütüphane araştırması |
grup çalışması |
|
7 |
Analiz teknikleri: Frekans analizi-Kategorisel analiz-Değerlendirici analiz vb.
|
Okuma-alıştırma |
Sunum-grup çalışması |
|
8 |
ARASINAV |
|
YAZILI SINAV |
|
9 |
Araştırma uygulması :Araştırma sorununun ve sorularının belirlenmesi |
DÖNEM PROJESİNE hazırlık |
Anlatım -Tartışma |
|
10 |
Araştırma evrenini temsil eden verilerin ve toplanma yöntemlerinin tartışılması /belirlenmesi.
Etik sorunlar. |
Proje çalışmaları |
Tartışma-değerlendirme |
|
11 |
Verilerin Analizine başlama: kodlanması-kavramsallaştırma- sınıflama vb. |
Proje çalışmaları |
Tartışma-bireysel danışma |
|
12 |
Verilerin çözümlenmesi-değerlendirilmesi |
Proje çalışmaları |
Tartışma-bireysel danışma |
|
13 |
ÖĞRENCİ ARAŞTIRMA PROJELERİNİN SINIFTA SUNUMU |
Proje çalışmaları |
sunum-geribildirim-değerlendirme |
|
14 |
ÖĞRENCİ ARAŞTIRMA PROJELERİNİN SINIFTA SUNUMU |
Proje çalışmaları |
sunum-geribildirim-değerlendirme |
|
15 |
ÖĞRENCİ ARAŞTIRMA PROJELERİNİN SINIFTA SUNUMU |
Proje çalışmaları |
sunum-geribildirim-değerlendirme |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI |
|
YAZILI SINAV |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gökçe , Orhan. İçerik Analizi - Kuramsal ve Pratik Bilgiler,SİYASAL KİTABEVİ
Aslan, A. Esra ;Tavşancıl, Ezel . Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri
Epsilon Yayınları / Eğitim Dizisi
Bilgin, Nuri. Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Siyasal Kitabevi .
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Hatice Çubukçu: Ders notları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
0 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
5 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
0 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
0 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
4 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
4 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
4 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
0 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
0 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
4 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
0 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
18 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 64 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|