|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İkna ve Modern Retorik |
|
Dersin Kodu |
: |
ILT406 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İkna kavramını sosyo-psikolojik boyutuyla tanımlar Davranış değişimine ilişkin temel kuramları tanır Kaynağın ve alıcının özelliklerinin ikna sürecindeki olası etkilerini tanır. İkna sürecine dışardan etkiyen sosyal, politik , kültürel etmenlerin rolünü ifade eder Amaç ve bağlam çerçevesinde ikna söyleminin nasıl yapılandırıldığını analız eder İkna edici söylem üzerinde eleştirel bakış sergiler İkna edici özellikler taşıyan söylem örnekleri üretir İknada etkili olabilen görsel, bedensel vb. söz dışı etmenleri kullanma becerisi sergiler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ILT303 Metin Çözümlemesi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, ikna olgusunun ve eyleminin işleyiş ilkelerin ve kuramsal dayanaklarının tanımlanabilmesini ve gündelik yaşamdaki söylem pratikleri içerisinde iknaya yönelik sözel ve söz dışı yapıların belirlenerek karşı söylem oluşturabilme olanağı ve becerisinin geliştirilmesini ve etik ilkeler gözetilerek durum ve bağlama uygun ikna edici söylemler oluşturabilme yetisi kazandırmayı amaçlıyor. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İkna olgusunun Modern Retorik ya da Yeni Retorik perspektifinden ele alınacağı bu derste öncelikle ikna olgusunun kısaca tarihsel gelişimi içerisinde, kitlesel boyutundan başlayarak, kurumsal ve kişilerarası düzeylerdeki işleyiş ilkeleri, temel kuram ve modelleri, ikna edici iletişim ortamında kaynak ve hedefin özellikleri, farklı durumsal ve sosyo kültürel, politik etmenlerin rolleri, etkinin yayılmasını sağlamada eğitim, medya gibi kurumsal araçların rolleri. Asimetrik ve simetrik güç ilişkileri içerisinde ikna edici söylemin işleyişi ve etik kaygılar ele alınacak, özgün söylem örnekleri üzerinde uygulamalara yer verilecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel anlamıyla İkna kavramı.
Klasik çağlarda Sözbilim (Retorik) ve Aristo
|
|
Anlatım
|
|
2 |
İknanın temel ilkeleri.
İletişim Modeli..
söz sanatları
|
Okuma parçası |
Anlatım-
Tartışma |
|
3 |
Temel Kavramlar
-Davranış
-Güdü
-Tutum
|
Okuma parçası |
Anlatım-
örnek Video |
|
4 |
Tutum ve davranış değişikliği kuramları 1
|
Ödev:Bir durum analizi: Uygulama ve rapor etme |
Anlatım-
Tartışma |
|
5 |
Tutum ve davranış değişikliği kuramları 2 |
Ödev 2:Bir durum analizi: Uygulama ve rapor etme |
Grup içi öğrenci sunumları |
|
6 |
Modern çağda İkna edici /yönlendirici Söylem
-boyun eğme
-uyma
-benimseme
-karşı çıkma |
Dönem projesi hazırlık |
Anlatım-
Canlandırım |
|
7 |
ARA SINAV |
|
|
|
8 |
Özneye bağlı etmenler:
- Ussal Yetenekler ve Eğitim
-Kişilik Yapısı
-Konuşucular arasındaki saygınlık/güç farkları
|
Ödev 3:durum analiz ve raporu |
Anlatım-
Canlandırım |
|
9 |
Özneye bağlı etmenler (DEVAM):
-Cinsiyet
-Görüşe Bağlanma düzeyi
-Güdülenme Durumu
|
Ödev 4:durum analiz ve raporu |
Anlatım |
|
10 |
- Algı nesnesine bağlı etmenler
-İknada duyguların rolü |
Okuma parçası |
Anlatım-
Canlandırım
(ikili çalışma) |
|
11 |
Politika söyleminde ikna stratejileri |
Okuma parçası |
Anlatım-
-Örnek video
Grup tartışmaları |
|
12 |
İkna eyleminde kullanılan yanıltıcı mantık (mantık yanılsamaları) |
Ödev: uygulama |
Uygulama |
|
13 |
Reklamlarda kullanılan ikna stratejileri ve (mantık yanılsamaları) |
Okuma parçası |
Anlatım-
Uygulama |
|
14 |
İknanın etik boyutu
-eleştirel bakış |
Ödev 5: uygulama ve ropor |
Anlatım-
Uygulama |
|
15 |
Genel tekrar |
PROJE TESLİMİ |
soru-cevap
tartışma |
|
16/17 |
YARIYILSONU SINAVI |
|
YAZILI SINAV |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Jones, J. Arthur, S. ve Norman, R.: Principles of Guidence, New York, McGraw-Hill.
Nirenberg, Jesse, S.: (1994), İkna Etme Sanatı, Çev. C. Seyitcemaloğlu, İstanbul, Say Yayınları.
Karaoğlu, Mustafa: (1996), Tansu Çiller ve Söylemi, Mersin, Saray Yayıncılık.
Cialdin, Robert B (1998) İknanın Psikolojisi ( Çev.: Fevzi Yalım) MediaCat yay.
Vitale, Joe (2001) Kelimelerle İkna Etmenin Yolları (Joe) MediaCat yay.
Forward, Suzan. : (1998), Duygusal Şantaj, Çev. Ulaş Kaplan, İstanbul, Altın Kitaplar Yayınevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
0 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
3 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
4 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
0 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
4 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
4 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
2 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
0 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
0 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
3 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
4 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
7 |
35 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|