Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ayrımcılığa Karşı Dersler

Dersin Kodu : ILT404

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : “Ayrımcılık” kavramı üzerine düşünür ve çeşitli ayrımcılık biçimlerini tanır
“Dışlanma” ve “ötekileştirme” üzerine tartışmalardan haberdar olur
Medya içeriklerinde ayrımcılık ve ötekileştirme biçimlerini tanır, değerlendirir
Toplumsal söylemde ayrımcılık ve ötekileştirme biçimlerini tanır, değerlendirir
Ayrımcı olmayan bir söylemin nasıl oluşturacağını öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Medya içerikleri ve toplumsal söylemler incelenerek, ayrımcı olmayan bir dilin kurulması için bakış açısı oluşturmak.

Dersin İçeriği : “Ayrımcılık” kavramı çerçevesinde sınıf, cinsiyet, ırk, engellilik, yoksulluk, etnik kimlikler, yaş gibi toplumsal farklılıkların dışlanma ve ötekileştirme bağlamında tartışılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse Giriş Yok Literatür
2 Ayrımcılık ile ilgili kavramlar: Toplumsal farklılık, yabancılık, ötekilik I Okuma Literatür, tartışma, yorum
3 Ayrımcılık ile ilgili kavramlar: Toplumsal farklılık, yabancılık, ötekilik II Okuma Literatür, tartışma, yorum
4 Ayrımcılık türlerinin tarihsel kökenleri ve biçimleri: Irkçılık, cinsiyetçilik, milliyetçilik, homofobi, yabancı düşmanlığı I Okuma Literatür, tartışma, yorum
5 Ayrımcılık türlerinin tarihsel kökenleri ve biçimleri: Irkçılık, cinsiyetçilik, milliyetçilik, homofobi, yabancı düşmanlığı II Okuma Literatür, tartışma, yorum
6 XX. Yüzyılda ayrımcılığın görünümleri: Faşizm ve üstün ırk, beyazların üstünlüğü, Bosna’da etnik temizlik; Türkiye’de etnik kimlik, cinsel kimlik Okuma ve film izleme Literatür, tartışma, yorum
7 Ayrımcılığa ilişkin yasal düzenlemeler Okuma Literatür, tartışma
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de namus bahanesiyle işlenen cinayetler, vicdani ret hakkı Okuma ve Ödev Literatür, tartışma, yorum
10 Ayrımcılık, sivil toplum örgütlenmeleri ve toplumsal hareketler Okuma Literatür, tartışma, yorum
11 Ayrımcılık ve nefret söylemi Okuma ve film izleme Literatür, tartışma, yorum
12 Ayrımcılık ve medya: Medya söyleminde ayrımcılığın simgesel kuruluşu, bağımsız/alternatif medyada ayrımcılığa karşı hareketler I Okuma Literatür, gösterme, tartışma, yorum
13 Ayrımcılık ve medya: Medya söyleminde ayrımcılığın simgesel kuruluşu, bağımsız/alternatif medyada ayrımcılığa karşı hareketler I Okuma ve Ödev Literatür, gösterme, tartışma, yorum
14 Ayrımcılık ve sinema: Kadın, etnik kimlik, yabancılık, göçmenlik I Okuma ve film izleme Literatür, tartışma, yorum
15 Ayrımcılık ve sinema: Kadın, etnik kimlik, yabancılık, göçmenlik II Okuma ve film izleme Literatür, tartışma, yorum
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012
 Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005
 Andreas Huyssen,Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999
 Baskın Oran, Türkiye´de Azınlıklar Kavramlar, Teori, Lozan, İç Mevzuat, İçtihat, Uygulama, İletişim yay., 2004
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 2
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 0
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 2
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 0
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 0
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 2
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 2
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 4
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 0
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 2
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 0
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 0
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 3
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 126
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.04
Dersin AKTS Kredisi: 5