|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası İletişim |
|
Dersin Kodu |
: |
ILT312 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslar arası iletişime ilişkin temel kavramları ve farklı paradigmaları öğrenir. Dünyada küreselleşme süreci içinde iletişimin tarihsel rolünü değerlendirir. Modernleşme kuramları ile ilişkili olarak uluslar arası iletişim düzenini değerlendirir. Uluslar arası iletişim politikaları, serbest bilgi akışı, enformasyon toplumu, enformasyon devrimi, kültür endüstrisi, iletişim endüstrisinin temel dinamiklerini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Küreselleşme süreçleri çerçevesinde uluslar arası iletişimi ele almayı amaçlar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dünyada küreselleşme süreci içinde iletişimin tarihsel rolü, modernleşme kuramları ile ilişkili olarak uluslar arası iletişim düzeni, uluslar arası iletişim politikaları, serbest bilgi akışı, enformasyon toplumu, enformasyon devrimi, kültür endüstrisi, iletişim endüstrisinin temel dinamikleri dersin içeriğini oluşturacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Uluslar arası iletişim kavramı, küreselleşme ile ilişkisi |
Okuma |
Literatür |
|
3 |
Küreselleşme kavramı ve ekonomik, politik kültürel veçheleri |
Okuma |
Literatür, tartışma |
|
4 |
Yeni dünya düzeninin parametreleri ve karakteristikleri: Post-endüstriyel ve postmodern toplum kavramı; serbestleşme ve enformasyon ihtiyacı |
Okuma |
Anlatım |
|
5 |
Yeni iletişim teknolojilerinin özellikleri ve iletişimin uluslararasılaşması/ küreselleşmesindeki rolü |
Okuma |
Anlatım |
|
6 |
Yeni Dünya düzeni sürecinde uluslar arası iletişim politikalarının dönüşmesi |
Okuma |
anlatım |
|
7 |
Yeni uluslar arası iletişim düzeninde Türkiye’nin yeri ve bunun iletişim düzenindeki yansımaları:Özelleştirme ve serbestleşme/deregülasyon politikalarının gelişimi. |
Okuma |
anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
okuma |
yazılı sınav |
|
9 |
Uluslar arası iletişimde şirketler: Eğilimler, yerellik-küresellik gerilimi ve uyumu |
Okuma |
anlatım |
|
10 |
Uluslar arası haber ajansları, ağları ve dengesiz iletişim akışı tartışmaları |
Okuma |
anlatım |
|
11 |
Uluslar arası iletişimde farklı yaklaşımlar |
Okuma |
anlatım |
|
12 |
Yeni İletişim Düzeni karşısında alternatif düzen arayışları : Tartışmalar |
Okuma |
anlatım |
|
13 |
Yeni Uluslar arası İletişim Düzeni, kültür endüstrisi, kültür ve politika ilişkisi sorunsalı |
Okuma |
anlatım |
|
14 |
Uluslar arası iletişimin akışı: Temel karakteristikler |
Okuma |
anlatım |
|
15 |
Dersin değerlendirilmesi |
Ödev |
Literatür, tartışma, yorum |
|
16/17 |
Final |
okuma |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Armand Mattelart, İletişimin Dünyasallaşması, Çev. Halime Yücel, İletişim Yayınları, 2001
Armand Mattelart, Gezegensel Ütopya Tarihi, Çev. Şule Çiltaş, Ayrıntı Yay., 2000
Armand Mattelart, Beyin İğfal Şebekesi, Çev. Işın Gürbüz, Ayrıntı yayınları, 1995
David Morley ve Kevin Robins, Kimlik Mekanları: Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar, Çev. Emrehan Zeybekoğlu, Ayrıntı Yay, İstanbul
Eric Hobsbawm, “Tarihi Perspektif İçinde Kapitalizmin Bunalımı”, içinde Dünya Kapitalizminin Bunalımı, (der.) N.Satlıgan ve S. Savran, Alan Yay., İstanbul, s.71-90.
Funda Başaran, İletişim ve Emperyalizm, Ütopya Yay.
Cem Pekman, “Medya Sahipliğinin Düzenlenmesi Sorunu: Küresel Çerçeve ve Türkiye Örneği”, Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları, (der.) M.Gencel Bek ve D. Kevin, İLEF, Ankara, s.243-284.
Funda Başaran, “Telekomünikasyon Politikaları: Avrupa Birliği ve Türkiye”, Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları, (der.) Mine Gencel Bek, Ümit Yay., 2003, s.165-204.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
5 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
5 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
5 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
2 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
5 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
5 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
0 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
3 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
0 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
0 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
3 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
0 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 92 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|