Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kültürlerarası İletişim

Dersin Kodu : ILT302

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İLKERÖZDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kültürlerarası farklılıkların iletişime olan etkilerinin kavrar
Önyargılardan ve basmakalıp değerlerden uzaklaşarak farklı kültürlerle iletişim konusunda iletişim yeterliliği sergiler.
Kültürlerarası iletişim ile ilgili temel oluşturacak kavramsal bilgiye sahip olarak,. Kültürlerarası iletişim ile ilgili terminolojiyi içselleştirir
Önyargı, basmakalıp düşünce, etnik merkezcilik, dogmatizm ve ırkçılık konusunda bilgi ve bilinç sahibi olur
İnsan hakları öğretisi ve kültürlerarası iletişim bilgisini sentezler.
Kültürlerlerarası farklılıkları yönetmek ve birlikte yaşamak konusunda yorum yapabilmek ve çözüm önerileri geliştirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kültürlerarası iletişim problemlerinin nasıl çözümleneceği tartışılmakta ve bu anlamda iletişim yeterliliği kazandırılması için bilgi ve beceri kazandırılmasına çalışılmaktadır

Dersin İçeriği : Kültürel farklılıklar ve iletişimde kültürel farkların yeri ve önemi,

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kültür ve İletişim Kavramları - Anlatım
2 Kültür ve iletişim kavramları ilişkisi Okuma Anlatı ve yorum
3 Kültürlerarası iletişim kavramı Okuma Anlatı ve yorum
4 Kültürlerarası iletişim öğretisinin gelişimi Anlatım
5 Kültürlerarası İletişim Teorileri 1 (Anadamar Yaklaşımlar) Okuma Anlatım
6 Kültürlerarası İletişim Teorileri 2 (Eleştirel Yaklaşımlar) Okuma Anlatım
7 Kültürlerarası Farklılıklar Araştırma Anlatım, yorum ve tartışma
8 Kültürlerarası Farklılıkların iletişime etkileri Araştırma Anlatım, yorum ve tartışma
9 Ara sınav Dosyadaki tüm notlar Yazılı sınavda bilgi ve yorum
10 Kültürlerarası İletişime Engel Olan Tutumlar 1: Önyargılar ve Basmakalıp Düşünceler Okuma ve araştırma Anlatım, yorum ve tartışma
11 Kültürlerarası İletişime Engel Olan Tutumlar 2: Etnik Merkezcilik, Irkçılık ve Fanatizm Okuma ve araştırma Anlatım, yorum ve tartışma
12 İnsan Hakları Öğretisi ve Kültürlerarası İletişim Okuma ve araştırma Anlatım, yorum ve tartışma
13 Kültürlerarası İletişim Yeterliliği 1 Okuma ve araştırma Anlatım, yorum ve tartışma
14 Kültürlerarası İletişim Yeterliliği 2 Okuma ve araştırma Anlatım, yorum ve tartışma
15 Genel Değerlendirme Dosyadaki tüm notlar Literatür, yorum ve tartışma
16/17 Final sınavı Dosyadaki tüm notlar Yazılı sınavda bilgi ve yorum


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim , Asker Kartarı, Ürün Yayınları, 2001,
  Kültürlerarası İletişim: Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve İletişim, Ayda Uzunçarşılı Soydaş, Parşömen Yayınları, İstanbul, 2010.
 Sosyal Bilimlerde Etnisite ve Irk, Semra Somersan, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2004
 Intercultural Competence, Lustig, Myron W. ; Koester, Jolene Longman, NewYork, 1999
 Eşitsizliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? Alain Tourainne, Yapı Kredi Yayınları, 2001
 Kültürlerarası İletişim, İlker Özdemir, Editör: Engin Sarı, Ankara Üniversitesi, Uzaktan Eğitim Yayınları, 2011
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 5
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 4
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 5
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 2
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 0
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 3
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 0
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 3
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 4
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 3
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 3
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 4
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 1
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 2
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4