Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Metin Çözümlemesi

Dersin Kodu : ILT303

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Metin ve metinsellik olgularını tanımlar.
Yazılı, sözlü ve görsel metinlerde ortakveayırdedici özellikleri belirler.
Her türlü metni, ‘ kendini sürekli olarak yenileyen dinamik bir olgu olarak’ alımlayarak, bu süreçte yer alan aktörlerin rol ve etkileri konusunda farkındalık sergiler.
Metin çözümlemelerinde kullanılan araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavramları tanır.
Araştırma amacı ve metin türüne göre uygun olan inceleme yöntemini belirler.
İletişim Bilimleri’nin ilgi alanları kapsamında yer alan yazılı, sözlü ve görsel metin örneklerini çözümleme becerisi sergiler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çeşitli türlerdeki yazılı, sözlü ve görsel metinlerin görünen yapılarının ötesine geçerek kavranabilmesi hedefi çerçevesinde, bu derste , öğrencilerin bir yandan farklı çözümleme yaklaşım ve yöntemlerini ve bunların kuramsal dayanaklarını tanımalarını, bir yandan da söz konusu yöntemleri özellikle İletişim Bilimleri´nin ilgi alanını içerisinde yer alan metinler üzerinde kullanarak uygulama yapma becerisi kazanmalarını, ve bu süreçte, metnin dinamik olarak eklemlenme sürecini keşfederken, anlamları daha derinlemesine algılayabilme ve amaçlanan düzeyde metin üretebilme yetilerini de geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Metnin, sürekli olarak kendisini yenileyen dinamik bir iletişim alanı olarak kavranması çerçevesinde, bu derste, metinsellik ölçütleri, sözlü, yazılı ve görsel metinlerin ortak ve kendi türlerine has özellikleri, Metnin Çözümlenmesi´ne yönelik farklı yaklaşım ve yöntemlerin ve bunların dayandığı kuramsal ard alan bilgisinin sunulması (örn. U. Eco, J. Habermas, T. A. van Dijk gibi), İletişim Bilimleri´nin ilgi alanı içerisinde kalan Haber, Reklam, Politika vb. metin türü örneklerin sınıf içinde ve dışında çözümlenme uygulamaları ve ilgili konuda öğrencilerin yapacakları bireysel dönem projeleri yer alacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Metin nedir? Metinselliğin 7 temel ölçütü. Anlatım
2 Sözlü, yazılı ve görsel metinlerin ortak ve ayırdedici özellikleri. Okuma parçası Anlatım- alıştırma
3 Metin çözümlemesinde temel yaklaşımlar ve yöntemler 1: Okuma parçası Sunum-uygulama
4 Metin üzerinde uygulama çalışması Okuma parçası Tartışma-grup çalışması
5 Metin çözümlemesinde temel yaklaşımlar ve yöntemler 2 Okuma parçası Sunum-uygulama
6 Metin üzerinde uygulama çalışması Alıştırma Tartışma-grup çalışması
7 Hangi veri, hangi konu, hangi yöntem? Bireysel Proje hazırlık çalışması DÖNEM PROJESİ için alan taraması Tartışma-grup çalışmas
8 ARASINAV YAZILI SINAV
9 Yazılı metinlerin çözümlenmesi: Gazete haberleri - Köşe yazıları Okuma parçası- Araştırma Sunum-uygulama
10 Yazılı metinlerin çözümlenmesi: (devam) -Basılı reklamlar Okuma parçası- Araştırma Sunum-uygulama
11 Görsel metinlerin çözümlenmesi: TV Reklamları üzerinde çalışma Okuma parçası- Araştırma Sunum-uygulama
12 Sözlü metinlerin çözümlenmesi: Günlük yaşamdan konuşma örnekleri Araştırma -Okuma Sunum-uygulama
13 Öğrenci çalışmalarının sunulması grup içi değerlendirme geri bildirim sunu hazırlama öğrenci sunumu-geribildirimi
14 Öğrenci çalışmalarının sunulması grup içi değerlendirme geri bildirim sunu hazırlama öğrenci sunumu-geribildirimi
15 Öğrenci çalışmalarının sunulması grup içi değerlendirme GENEL TEKRAR öğrenci sunumu-geribildirimi
16/17 YARIYIL SONU SINAVI YAZILI SINAV


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Güllüoğlu, Özlem. İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (Yazılı Metin Çözümleme)Ütopya Yayınevi.
 Nebahat Akgün Çomak, Yasemin G. İnceoğlu .Metin Çözümlemeleri. Ayrıntı Yayınları
  Güllüoğlu, Özlem. İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (Görsel Metin Çözümleme) Ütopya Yayınevi / Medya-İletişim Dizisi
Diğer Kaynaklar  Çubukçu, Hatice: Ders notları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 0
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 0
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 3
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 0
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 0
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 4
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 5
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 0
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 0
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 0
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 3
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4