Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Karşılaştırmalı Siyasette İnceleme Konuları

Dersin Kodu : IR 448

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Siyaset bilimindeki yöntemle ilgili sorunları ve varolan çözüm yöntemlerini açıklar.
Bir metot olarak karşılaştırmanın önemini kavrar.
Farklı siyaset rejimlerini, sistemleri, anayasaları, toplumsal hareketleri karşılaştırır.
Öğrendiklerini farklı ülkeleri analiz etmek için kullanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders, karşılaştırmalı siyaset araştırmalarında metotla ilgili temel sorulara odaklanmak suretiyle, karşılaştırmalı siyasetin temel konularına, kavramlarına, sorularına ve tartışmalarına bir giriş yapmayı hedeflemektedir. Ders, ülkeleri birer birer incelemek yerine tematik ve kavramsal olarak organize edilmişse de, kuzeyin endüstrileşmiş ve güneyin gelişmekte olan ve sömürgecilik-sonrası devletlerindeki siyasi hayatın tarihi ve sosyal temellerine eğilmeyi hedeflemiştir.

Dersin İçeriği : Ders karşılaştırmalı siyaset alanındaki güncel gelişmeleri, temalar ve bakış açıları üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu ders; devlet, sivil toplum, millet, faiz, siyasi parti ve demokrasi gibi bazı temel kategorileri sorunsallaştıran araştırmaya odaklanır. Bu dersin temel amacı, siyaset bilimi disiplininin evrimi bağlamında karşılaştırmalı siyaset literatürüne ilişkin geniş kapsamlı ve eleştirel bir anlayış kazanmak için öğrencilere yardımcı olmaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş. Karşılaştırmalı siyasete nedir? Kaynak okuma Ders anlatma
2 Devlet ve millet Kaynak okuma Ders anlatma
3 Rejimlerin karşılaştırılması: Temsili ve doğrudan demokrasi Kaynak okuma Ders anlatma
4 Yasama-yürütme ilişkileri: Parlementer ve başkanlık sistemi Kaynak okuma Ders anlatma
5 Yönetim seviyeleri: Üniter ve federal devletler Kaynak okuma, ödev hazırlama Ders anlatma
6 Baskı grupları, sosyal hareketler, siyasi partiler Kaynak okuma Ders anlatma
7 Sivil toplum, sosyal sermaye ve çokkültürlülük Kaynak okuma Ders anlatma
8 Arasınav Sınava hazırlık -
9 Gelişme ve modernleşme Kaynak okuma, ödev hazırlama Ders anlatma
10 Demokratikleşme Kaynak okuma Ders anlatma
11 Karşılaştırmalı siyaset ve Uluslararası İlişkiler buluşuyor: Globalleşme ulus-devlet ilişkisi Kaynak okuma, ödev hazırlama Ders anlatma
12 Yerleşmiş demokrasiler: ABD ve Britanya Kaynak okuma Ders anlatma
13 Gelişmekte olan demokrasiler: Meksika ve Türkiye Kaynak okuma Ders anlatma
14 Demokrasi dışı ülkeler: Çin Kaynak okuma Ders anlatma
15 Genel Değerlendirme - Tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bernard Brown (ed). 2000. Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed). Harcourt College.
 Mark Kesselman, Joel Krieger, William Joseph, Introduction to Comparative Politics, New York: Houghton Mifflin, 2004.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. 3
2 Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. 4
3 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. 5
4 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. 5
5 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. 4
6 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 3
7 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
8 Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. 3
9 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
10 Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. 5
12 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. 4
13 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6