|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Matematik Öğretimi I |
|
Dersin Kodu |
: |
S 307 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KAMURAN TARIM GÖZÜBATIK Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYTEN PINAR BAL Doç.Dr. PERİHAN DİNÇ ARTUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Matematik öğretiminin amacını ve temel ilkelerini açıklar
Matematik öğreniminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejilerini açıklar Türkiye´de matematik öğretiminin tarihini açıklar Türkiye ile diğer ülkelerin matematik öğretimini karşılaştırır İlkokul matematik programının içerik ve kazanımlarını açıklar ilkokul matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin nasıl yapılacağını açıklar Problem çözmenin önemini ve problem çözme öğretimini açıklar Doğal sayıların yapısını ve özelliklerini açıklar Doğal sayılarda dört işlem öğretimini açıklar Dört işlem öğretimine ilişkin ders planı hazırlayarak uygular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğretmen adaylarına ilköğretim ilkokul matematik programını tanıtmak ve içeriğinde yer alan doğal sayılar, doğal sayılarda işlem, kesir sayıları, kesir sayılarında işlem ve problem çözme öğretimi konularındaki temel kavram ve becerileri etkinlik temeline dayalı çalışmalarla kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Matematiğin temel kuralları, Türkiye´de matematik eğitimi, diğer ülkelerde matematik eğitimi, matematik öğretiminde kullanılan öğrenme ve öğretme stratejileri, ilkokulda matematik programı, matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirme, doğal sayıların öğretimi, doğla sayılarda işlem öğretimi sayıların problem çözme öğretimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
105 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Matematik öğretiminin amacı, matematik öğretiminin kısa tarihçesi, matematik öğretiminin temel ilkeleri |
Altun, M. (2005). s .1-12
Gür, H. (2006). 1 s.11-17
MEB (2009) |
Düz anlatım; soru-cevap tekniği |
|
2 |
Matematik eğitiminde etkili olan öğrenme- öğretim kuramları |
Altun, M. (2005). s .15-48
Gür, H. (2006). 1 s.19-88
MEB (2009) |
Düz anlatım , soru cevap tekniği |
|
3 |
İlkokul matematik programının kapsam, kazanım ve özellikleri; örnek etkinliklerin planlanması, uygulama ve değerlendirmeleri |
Altun, M. (2005). s .52-78
Gür, H. (2006). 1 s.19-88
MEB (2009) |
Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
4 |
Matematik başarısını ölçme ve değerlendirme; örnek etkinliklerin planlanması,uygulama ve değerlendirilmesi |
Altun, M. (2005). s .52-78
Gür, H. (2006). 1 s.19-88
MEB (2009) |
Düz anlatım, soru cevap tekniği |
|
5 |
Sayı kavramının gelişimi, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; örnek etkinliklerin planlaması, uygulama ve değerlendirmeleri
|
Altun, M. (2005). s .151-163
Gür, H. (2006). 1 s.113-153
MEB (2009)
|
Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
6 |
Erken çocukluk döneminde temel işlemlerin öğretimi
|
Altun, M. (2005). s .151-163
Gür, H. (2006). 1 s.113-153
MEB (2009)
|
Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
7 |
Basamak değer kavramına dayalı olarak işlemlerin öğretimi |
Altun, M. (2005). s .164-237
Gür, H. (2006). 1 s.155-220
MEB (2009) |
Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
8 |
Aasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Problem çözme öğretimi
|
Altun, M. (2005). s .81-120
Gür, H. (2006). 1 s.89-110
MEB (2009)
|
Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma, problem çözme tekniği |
|
10 |
Problem çözme uygulamaları
|
Altun, M. (2005). s .81-120
Gür, H. (2006). 1 s.89-110
MEB (2009) |
Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma, problem çözme tekniği |
|
11 |
Grup çalışmaları (proje sunumları) |
Altun, M. (2005). s .81-120
Gür, H. (2006). 1 s.89-110
MEB (2009) |
Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
12 |
Grup çalışmaları (proje sunumları) |
Altun, M. (2005). s .81-120
Gür, H. (2006). 1 s.89-110
MEB (2009) |
Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
13 |
Grup çalışmaları (proje sunumları) |
Altun, M. (2005). s .81-120
Gür, H. (2006). 1 s.89-110
MEB (2009) |
Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
14 |
Grup çalışmaları (proje sunumları) |
Altun, M. (2005). s .81-120
Gür, H. (2006). 1 s.89-110
MEB (2009) |
Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
15 |
Grup çalışmaları (proje sunumları) |
Altun, M. (2005). s .81-120
Gür, H. (2006). 1 s.89-110
MEB (2009) |
Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MEB (2009) İlköğretim Matematik Dersi (1-5. sınıflar) Öğretim Programı . Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi
Murat Altun (2005) Matematik Öğretimi. Bursa: Erkam Matbacılık
Hülya Gür (2006) Matematik Öğretimi. Ankara: Lisans yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
4 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
0 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
0 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
3 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
5 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
0 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
0 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
0 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
0 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 110 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|