|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tipografi 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
GRA215 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tipografi ile harf üsluplarını tanır. Tipografik tasarımlarını harfin karakteristik özelliklerine göre şekillendirir. Tasarımın amacına uygun yazı stillerini seçer. Tipografinin uygulandığı her alana yönelik uygulama yapabilir. Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders ile öğrencilere, görsel iletişimin ana öğelerinden biri olan yazının, harf üsluplarının, harfin karakteristik özelliklerinin, yazı stillerinin öğrenciye tanıtlması amaçlanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tipografinin temelleri ve ilkeleri, araçları ve tekniklerinin uygulamalı projelerle tanıtılacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Harfin Yapısal Özellikleri ve Yazı Karakterleri, Yazı Karakterlerinin Sınıflandırılması, yazı- ileti, yazı- görüntü, yazı – zemin ilişkileri. Harf Boşluk Düzeni , Sözcük Boşluk Düzeni, Satır Boşluk Düzeni, bloklama sistemleri konularının anlatılması |
Örnek Uygulama Araştırma |
Anlatım |
|
2 |
Proje - 1.Ölçüleri verilen alan içinde, tipografik eleman olarak bir rakam formundan kesit alınması |
Araştırma |
Anlatım, Beyin fırtınası, Eskiz değerlendirme |
|
3 |
Proje - 1.Alınan rakam kesitinden yola çıkılarak bir grafik ürün oluşturulması. |
Eskiz Çalışmaları |
Beyin fırtınası, Eskiz değerlendirme |
|
4 |
Proje - 1. Alınan rakam kesiti ve gerekli bilgilerin doğru organizasyonu ile tipografik anlatımda grafik bir ürünün tasarlanması. |
Tasarım Çalışmaları |
Beyin fırtınası, Eskiz değerlendirme, Tartışma |
|
5 |
Proje - 1’in sonuçlandırılması ve sunumu. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
6 |
Proje - 2. Bir kavramdan yola çıkılarak deneysel tipografi ile görsel düzenleme. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
7 |
Proje - 2. Bir kavramdan yola çıkılarak deneysel tipografi ile görsel düzenleme eskiz çalışmaları. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Sunum Paftaları Hazırlama |
Proje Teslimi ve Sunumu |
|
9 |
Proje - 2. Bir kavramdan yola çıkılarak deneysel tipografi ile görsel düzenleme uygulama. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
10 |
Proje - 2’ün sonuçlandırılması ve sunumu. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
11 |
Proje - 3. Seçilen bir yazı karakterini tanıtım afişi için bilgi toplama. |
Araştırma |
Anlatım, Gözlem, Araştırma, Sunum. |
|
12 |
Proje - 3. Seçilen bir yazı karakterini tanıtım afişi için eskiz çalışmaları. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
13 |
Proje - 3. Seçilen tanıtım afişi eskizini dijital ortamda uygulama. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
14 |
Proje - 3. Çalışmaların dijital ortamda uygulanması. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
15 |
Proje - 3’ün sonuçlandırılması ve sunumu |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sunum Paftaları Hazırlama |
Proje Teslimi ve Sunumu |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
- CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design: Form and Communication
- BECER, E. (2007), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
- AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları
- AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları
- SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları
- SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi: Batı’da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. |
2 |
|
2 |
Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. |
4 |
|
3 |
Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. |
4 |
|
4 |
Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. |
4 |
|
5 |
Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. |
4 |
|
6 |
Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. |
3 |
|
7 |
Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. |
2 |
|
8 |
Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. |
2 |
|
9 |
Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. |
4 |
|
10 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. |
3 |
|
11 |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. |
3 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. |
3 |
|
13 |
Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. |
5 |
|
14 |
Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
1 |
|
15 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. |
1 |
|
16 |
Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. |
3 |
|
17 |
Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. |
3 |
|
18 |
Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. |
4 |
|
19 |
Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. |
4 |
|
20 |
işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
3 |
6 |
18 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
8 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|