Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Medeniyeti Tarihi

Dersin Kodu : ILS210

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ
Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Medeniyet ve Kültür kavramlarını, bunların oluşumuna tesir eden faktörleri bilir
İslam Medeniyetinin etkilendiği medeniyetler hakkında bilgi sahibi olur
İslam Medeniyetinin temel özelliklerini, iç ve dış dinamiklerini kavrar
İslam Medeniyetinin maddi ve manevi eserlerini tanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : yok

Dersin Amacı : İslam Medeniyetinin oluşum aşamalarını, özelliklerini ve diğer medeniyetlere katkılarını incelemek

Dersin İçeriği : kültür, medeniyet kavramları, medeniyetlerin oluşumu, eski medeniyetler, etkileşimler, İslam Medeniyetinin kaynakları ve temel özellikleri, aşamaları, İslam Medeniyetinde sosyal, idari ve ekonomik yapı, İslam Medeniyetinde ilmî yapı, şehirleşme, vakıf, sanat ve mimari, İslam Medeniyetinin diğer medeniyetlere katkıları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kültür ve Medeniyet Kavramları İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 1-3 sözlü anlatım ve tartışma
2 Medeniyetin Temel Unsurları İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 3-8 sözlü anlatım ve tartışma
3 Geçmiş Medeniyetlerin Genel Özellikleri İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 9-28 sözlü anlatım ve tartışma
4 Medeniyetler Arası Etkileşimler İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 9-28 sözlü anlatım ve tartışma
5 İslam Medeniyetinin Kaynakları İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 33-42 sözlü anlatım ve tartışma
6 İslam Medeniyetinin Temel Özellikleri İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 46-63 sözlü anlatım ve tartışma
7 İslam Medeniyetinde Sosyal, Ekonomik ve İdarî Yapı İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 64-122 sözlü anlatım ve tartışma
8 ara sınav sınav yazılı
9 İslam Medeniyetine Türklerin Katkıları İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 231-239 sözlü anlatım ve tartışma
10 İslam Medeniyetinde İlmî Hayat I (Eğitim-Öğretim, Dinî ve Sosyal İlimler) İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 123-158 sözlü anlatım ve tartışma
11 İslam Medeniyetinde İlmî Hayat II (Fen ve Sağlık Bilimleri) İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 159-183 sözlü anlatım ve tartışma
12 Sanat ve Mimarî İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 191-214 sözlü anlatım ve tartışma
13 İslam Medeniyetinde Şehirleşme ve Şehircilik İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 215-222 sözlü anlatım ve tartışma
14 İslam Medeniyetinde Vakıf İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 223-230 sözlü anlatım ve tartışma
15 İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Etkileri İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 240-270 sözlü anlatım ve tartışma
16/17 Sınav sınav sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Sarıçam, İbrahim (2007): İslâm Medeniyeti Tarihi, Ankara.
 2. Baltacı, Cahit (2005): İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul: İFAV Yayınları.
Diğer Kaynaklar  1. Mez, A. (2000): Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti, İstanbul: İnsan Yayınları. 2. Barthold, W., Fuad Köprülü (1977): İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. 3. İslam Tarihi: Kültür ve Medeniyeti (1997): İstanbul: Kitabevi Yayınları. 4. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA)’nin İlgili Maddeleri. 5. Bayrakdar, Mehmet (2007): İslâm´da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 5
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 1
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 60
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.4
Dersin AKTS Kredisi: 2