Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Haber Toplama Ve Yazma Teknikleri

Dersin Kodu : AS 204

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Misafir Öğretim Elemanı ÇETİNYİĞENOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda temel bilgi ve becerilere sahip olmak
klasik metotlarla pratik sentezlerden çıkarsanmış haber yazma tekniklerini kullanabilmek
Günümüzdeki yanlış tekniklerle karşılaştırmalar yoluyla doğru haber yazabilir
Haber yüklemlerini etkili kullanabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda öğrencilere temel bilgi ve becerileri vermek. Öğrencilerin deneyimlerin ışığında gazetecilik mesleğine hazırlanması.

Dersin İçeriği : Derste, haber tanımları, objektiflik sorunsalı, gazetecinin çalıştığı kurumsal ve farklı medya bağlamlarını değerlendirmesi, haber türleri, haber toplama ve haber kaynakları, soru sorma teknikleri, soru sorma türleri, haber yazmada temel unsurlar, haber yazmada temel ilkeler, haberde aktarma türleri, haber dili, haber yazım kuralları ve yazılan haberin değerlendirilmesi/redaksiyon konuları işlenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersi tanıtma, işleme biçimi tanışma Konuşma
2 Haber tanımları Tokgöz, Demirkent Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
3 Objektiflik sorunsalı (ödev-1) Tokgöz, Demirkent Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
4 Gazetecinin çalışma koşulları Yiğenoğlu ders notları Konuşma
5 Haber Türleri (ödev-2) Tokgöz, Demirkent Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
6 Haber toplama ve haber kaynakları (ödev-3) Yiğenoğlu ders notları Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
7 Soru sorma teknikleri (ödev-4) Yiğenoğlu ders notları Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
8 Soru sorma türleri (ödev-5) Yiğenoğlu ders notları Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
9 ara sınav dosya yazılı sınav
10 Haber yazmada temel unsurlar (ödev-6) Yiğenoğlu ders notları Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
11 Haber yazmada temel ilkeler (ödev 7-8) Yiğenoğlu ders notları Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
12 Haberde aktarma türleri Yiğenoğlu ders notları Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi
13 Haber dili Yiğenoğlu ders notları, gündelik gazeteler karşılaştırmalı medya çözümlemesi
14 Haber yazım kuralları Yiğenoğlu ders notları, gündelik gazeteler karşılaştırmalı medya çözümlemesi
15 Yazılan haberin değerlendirilmesi/redaksiyon Yiğenoğlu ders notları, gündelik gazeteler karşılaştırmalı medya çözümlemesi
16/17 Final sınavı tüm dosya yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Oya, Tokgöz (2010) Temel Gazetecilik, İmge Yayınları
 Nezih Demirkent, Medya Medya
 Çetin Yiğenoğlu ders notları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 10 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 0
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 0
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 4
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 3
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 5
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 3
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 0
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 0
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 5
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 5
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 3
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 2
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 4
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 4
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 0
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 2 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 86
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.44
Dersin AKTS Kredisi: 3