Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sinema Tarihi

Dersin Kodu : AS 207

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sinema tarihini toplumsal tarih ve kültür tarihi ile ilişkilendirir
Kültür endüstrisini sinema tarihi ile ilişkilendirerek kavrar
Kültür endüstrisi, ideoloji, teknoloji ve seyirci ilişkisini sinema tarihi bağlamında değerlendirir
Sinemada ana akımları, ekolleri, sinema tarihindeki önemli yönetmenleri, şahsiyetleri ve filmleri tanır
Filmlerin arka metinlerini okur ve eleştirel film analizini temel düzeyde yapar
Sinemanın endüstri/market, kurumsal ve ideolojik ilişkilerini öğrenir ve eleştirel analizini temel düzeyde yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sinemanın tarihini kültürel, tarihsel, toplumsal açıdan ele almayı, sinemayı kültür endüstrisi, ideoloji, seyirci ve teknoloji bağlamı içinde anlamayı amaçlar.

Dersin İçeriği : Bu derste, bir sanat yapıtı, kültür endüstrisi ürünü ve toplumsal-tarihsel anlatılar olarak sinemanın başlangıcından günümüze gelişimi ele alınacaktır. Sinemanın doğuşundan, 2. Dünya Savaşı sonrası dönemine dek Avrupa, Amerika ve Uzakdoğu sineması örnekleri üzerinden, sinema tarihinin toplumsal ve kültürel tarihle ilişkisinin dinamikleri ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik ve sinema salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse Giriş: Dersin içeriği, yöntemi, kavramlar ve kurallar ile ilgili açıklamalar
2 Sinemanın Doğuşu )1895-1920) Okuma, film izleme Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
3 Hollywood Rüyası (1920´ler) Okuma, film izleme Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
4 Dışavurumculuk, İzlenimcilik, Gerçeküstücülük (1920´ler) I Okuma, film izleme Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
5 Dışavurumculuk, İzlenimcilik, Gerçeküstücülük (1920´ler) II Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
6 Sinemada Ses (1930´lar) Okuma, film izleme Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
7 Savaş Sonrası Sineması (1940´lar) Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
8 Ara Sınav
9 Seks Sineması ve Melodram (1950´ler) Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
10 Avrupa Yeni Dalgası (1960´lar) Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
11 Yeni Yönetmenler, Yeni Biçim (1960´lar) Okuma, film izleme Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
12 70´li Yılların Amerikan Sineması Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
13 Bir Film Nasıl Okunur Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
14 Caligari´den Hitler´e: Alman Sineması´nın Psikolojik Tarihi Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
15 Sinema Tarihine Genel Bakış ve Değerlendirme Okuma, film izleme ve ödev Literatür, film izleme ve analiz, tartışma
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rekin Teksoy, Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayınları, 2005
 Geoffrey Nowell-Smith (Ed.), Dünya Sinema Tarihi, Çev. Ahmet Fethi, Kabalcı Yayınevi, 2003
 Sinemanın Hikayesi (belgesel), Yazan ve Yöneten: Mark Cousins, Türkçe Seslendiren: Uğur Taşdemir, Kurgu: Timo Langer, Yapımcı John Archer, Süre:915 dk., Calinos Films & Tiglon
 Sınıfta anlatılanlar ve tutulacak ders notları esas olacaktır.
 İzlenecek filmlerin listesi ayrıca verilecektir.
 Michael Ryan ve Douglas Kellner, Politik Kamera, Çev. Elif Özsayar, Ayrıntı Yayınları, 1997
 Sigfried Kracauer, Kitle Süsü, Çev. Orhan Kılıç, Metis, 2011
 Sigfried Kracauer, Caligari´den Hitler´e: Alman Sineması´nın Psikolojik Tarihi, Çev. Ertan Yılmaz, DeKi, 2011
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 8 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 3
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 4
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 3
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 1
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 3
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 4
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 1
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 1
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 3
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 2
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 3
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 8 2 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 86
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.44
Dersin AKTS Kredisi: 3