Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uygarlık Ve Sanat Tarihi

Dersin Kodu : AS 201

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kültürel evrim süreçlerini bilir
Önemli uygarlıkları tanır
Sanatın uygarlık tarihindeki yerini ve önemini anlar
Üretim biçimleriyle kültürel olguların arasındaki ilişkiyi çözümler

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yerkürenin oluşumundan başlayarak insanın evrimini, uygarlık oluşturma süreçlerini ve sanatın bu uygarlıklardaki yaşamsal önemini anlamayı amaçlar.

Dersin İçeriği : Uygarlık, ilkel topluluklardan uygar topluma geçiş, tarih öncesi çağlarda ve ilk çağda üretim biçimleri- düşünme biçimleri-inanç sistemi arasındaki ilişkilerin kurulma biçimi, Antik Çağ düşünce dünyası, Skolastik Felsefe, Rönesans ve Reform hareketleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : sınıf


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma ve dersin amacı ve kapsamı hakkında bilgi vermek Dersin içeriğini ve kaynakları incelemek. Sözlü anlatım
2 Uygarlık nedir? Uygar toplumlar nasıl oluşmuştur? İlgili kaynakların incelenmesi. Sözlü anlatım
3 İlkel topluluklardan uygar topluma geçiş nasıl olur? İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
4 Üretim biçimleri, düşünme biçimleri ve inanç sistemi arasındaki ikilşkiler nasıl kurulur. İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım
5 Tarih öncesi çağlarda üretim biçimleri ile düşünce ve inanç dünyası arasındaki ilişkiler. İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım
6 İlk çağ üretim biçimleri ve düşünce - inanç dünyası arasındaki ilişkiler İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım
7 Antik Çağ düşünce dünyası, Sokrates, Platon ve Aristotales Araştırma ve ödev Sözlü anlatım
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Orta Çağ üretim biçimleri ve düşünce - inanç dünyası arasındaki ilişkiler: Skolastik Felsefe İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
10 Rönesans ve Reform hareketleri I İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
11 Rönesans ve Reform hareketleri II İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
12 Rönesans Sanatı İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
13 Rönesans Sanatı İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
14 Aydınlanma düşüncesi ve sanat arasındaki ilişkiler. İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
15 Aydınlanma düşüncesi ve sanat arasındaki ilişkiler. İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve slayt sunum
16/17 Yıl Sonu Sınavı Yıl sonu sınavına hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  in,M.,Segal,E. 2004. İnsan Nasıl İnsan Oldu. (Çev. Ahmet Zekerya). İstanbul: Say Yayınları.
 E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi kitabevi
 Edt. Güven, İ. 2010. Uygarlık Tarihi. İstanbul: Pegem
  Ş. Aydın, H & Diğerleri 2007.Uygarlık Tarihi. (Editör: Doç.Dr. Taciser Sivas). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
 Şenel, A. 2009. Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
 Şenel, A. 1995. İlkel Topluluktan Uygar Topluma. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
 Timuçin, A. 2008. Düşünce Tarihi. İstanbul: Bulut Yayınları.
 Özçelik ,N. 2012. İlk Çağ Tarihi ve Uygarlığı. İstanbul: Nobel
 Shiner, L. 2010. Sanatın İcadı, Bir Kültür Tarihi. (Çev. İsmail Türkmen). İstanbul: Sanat ve Kuram.
 Hauser, A. 1995. Sanatın Toplumsal Tarihi. (Çev: Yıldız Gölönü).2. Basım. İstanbul: Remzi Kitapevi.
 Todorov,T., Foccroulle. B.,Legros,R. 2011. Sanatta Bireyin Doğuşu. (Çev.Esra Özdoğan). İstanbul: YKY
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 2
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 4
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 0
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 0
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 3
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 0
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 0
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 0
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 4
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 4
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 5
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 0
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 0
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 78
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.12
Dersin AKTS Kredisi: 3