Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Tarih Usulü

Dersin Kodu : ILS129

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tarih kavramını bilir
İslâm tarihinin mahiyeti ve sınırlarını kavrar
İslâm tarihçiliğiyle ilgili bilgi sahibi olur
Cahiyye dönemini bilir
İslâm tarihinin sonraki aşamalarını anlama ve yorumlama becerisinie sahip olur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : yok

Dersin Amacı : İslâm tarihi ve tarihçiliğinin mahiyeti ve sınırlarını bilmek, İslâm öncesi dönemi tanımak

Dersin İçeriği : Tarih kavramı, İslâm tarihinin genel tarih içindeki yeri, sınırları, İslâm tarih yazımının ortaya çıkışı, aşamaları, cahiliyye dönemi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 tarih kavramı ve tarih bilinci DİA, "Tarih" maddesi; Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 1-8 anlatım ve tartışma
2 İslâm tarihinin mahiyeti Şaban Öz. İslâm Tarihi Metodolojisi, s. 11-16 anlatım ve tartışma
3 İslâm tarihinin sınırları Şaban Öz. İslâm Tarihi Metodolojisi, s. 11-16 anlatım ve tartışma
4 İslâm tarihinin kaynakları Eyüp Baş, "İslâm Tarihine Giriş", İslâm Tarihi El Kitabı, s. 33-40 anlatım ve tartışma
5 İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. anlatım ve tartışma
6 İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: rislaleler dönemi DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. anlatım ve tartışma
7 İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: cem dönemi DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. anlatım ve tartışma
8 ara sınav sınav yazılı
9 İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: tasnif-telif dönemi DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. anlatım ve tartışma
10 İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: nakil dönemi DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. anlatım ve tartışma
11 Cahiliyye dönemi: anahatlarıyla İslâm öncesi Arap tarihi Neşet Çağatay, İslâm Öncesi arap Tarihi, s. 2-80 anlatım ve tartışma
12 Cahiliyye dönemi: Sosyal yapı, kabile ve asabiyet Âdem Apak, İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Kültürü, s. 113-168 anlatım ve tartışma
13 Cahiliyye dönemi: İdarî yapı Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi, s. 99-102, 117-128 anlatım ve tartışma
14 Cahiliyye dönemi: Dinî yapı Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi, s. 102-117, 158-169 anlatım ve tartışma
15 Cahiliyye dönemi: Mekke ve Medine Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi, s. 81-98 anlatım ve tartışma
16/17 sınav sınav yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  4. Şaban Öz, İslâm Tarihi Metodolojisi, İstanbul 2010
 3. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991.
 2. Mustafa Fayda, "Siyer ve Megâzî", DİA, XXXVII (2009), s. 319-324
 1. Mustafa Fayda, "Tarih", Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XL (2011), s. 30-36
Diğer Kaynaklar  5. Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihine Giriş ve Cahiliye Çağı, Ankara 1982
 6. Mustafa Fayda, "Câhiliye", DİA, VII (1993), s. 17-19


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2