|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Tarih Usulü |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS129 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarih kavramını bilir İslâm tarihinin mahiyeti ve sınırlarını kavrar İslâm tarihçiliğiyle ilgili bilgi sahibi olur Cahiyye dönemini bilir İslâm tarihinin sonraki aşamalarını anlama ve yorumlama becerisinie sahip olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslâm tarihi ve tarihçiliğinin mahiyeti ve sınırlarını bilmek, İslâm öncesi dönemi tanımak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarih kavramı, İslâm tarihinin genel tarih içindeki yeri, sınırları, İslâm tarih yazımının ortaya çıkışı, aşamaları, cahiliyye dönemi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
tarih kavramı ve tarih bilinci |
DİA, "Tarih" maddesi; Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 1-8 |
anlatım ve tartışma |
|
2 |
İslâm tarihinin mahiyeti |
Şaban Öz. İslâm Tarihi Metodolojisi, s. 11-16 |
anlatım ve tartışma |
|
3 |
İslâm tarihinin sınırları |
Şaban Öz. İslâm Tarihi Metodolojisi, s. 11-16 |
anlatım ve tartışma |
|
4 |
İslâm tarihinin kaynakları |
Eyüp Baş, "İslâm Tarihine Giriş", İslâm Tarihi El Kitabı, s. 33-40 |
anlatım ve tartışma |
|
5 |
İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları |
DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
6 |
İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: rislaleler dönemi |
DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
7 |
İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: cem dönemi |
DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
8 |
ara sınav |
sınav |
yazılı |
|
9 |
İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: tasnif-telif dönemi |
DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
10 |
İslâm tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: nakil dönemi |
DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
11 |
Cahiliyye dönemi: anahatlarıyla İslâm öncesi Arap tarihi |
Neşet Çağatay, İslâm Öncesi arap Tarihi, s. 2-80 |
anlatım ve tartışma |
|
12 |
Cahiliyye dönemi: Sosyal yapı, kabile ve asabiyet |
Âdem Apak, İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Kültürü, s. 113-168 |
anlatım ve tartışma |
|
13 |
Cahiliyye dönemi: İdarî yapı |
Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi, s. 99-102, 117-128 |
anlatım ve tartışma |
|
14 |
Cahiliyye dönemi: Dinî yapı |
Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi, s. 102-117, 158-169 |
anlatım ve tartışma |
|
15 |
Cahiliyye dönemi: Mekke ve Medine |
Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi, s. 81-98 |
anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
4. Şaban Öz, İslâm Tarihi Metodolojisi, İstanbul 2010
3. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991.
2. Mustafa Fayda, "Siyer ve Megâzî", DİA, XXXVII (2009), s. 319-324
1. Mustafa Fayda, "Tarih", Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XL (2011), s. 30-36
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
5. Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihine Giriş ve Cahiliye Çağı, Ankara 1982
6. Mustafa Fayda, "Câhiliye", DİA, VII (1993), s. 17-19
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|