|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukuku Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS205 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hukuk sisteminin temel kavramlarını ve temel prensiplerini kavrar. İslam Hukuk sisteminin genel yapısı hakkında bilgi sahibi olur. Teorik olarak İslam hukukunun bugünü ve geleceği hakkında değerlendirmelerde bulunur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslam Hukukunun Oluşumu ve tarihi hakkında bilgi verir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Başlangıcından günümüze kadar İslam hukukunun gelişimi ile bugün gelinen nokta ve bu alanda verilen eserler hakkında bilgi sahibi olur. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fıkıh, Hukuk ve Fıkhın Doğuşunda Yaşayan Sistemler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
Müslümanların Hayatında Fıkhın Yeri ve Önemi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
Hz. Peygamber’in Hayatındaki Teşri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
Sahabe Devri ve Bu Devirdeki İhtilaflarla Hüküm ve İçtihad Prensipleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Emeviler Devrinde Fıkıh, Hicaz ve Irak Ekolleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Abbasiler Devrinde Fıkıh |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
Fıkhi Mezhepler ( Dört İmamın İçtihad Usulleri, Talebe ve Eserleri ) |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
vize sınavları |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
Yaşamayan ve Sünni Olmayan Fıkıh Mezhepleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
Selçuklular Devrinin Fıkıh Tarihi Bakımından Hususiyetleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
Selçuklular Devri Fıkıh Bilginleri ve Tedvin Faaliyeti |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
Moğol İstilasından Mecelleye kadar Olan Dönemde Fıkıh, Hüküm Kaynakları ve İçtihad |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
Moğol İstilasından Mecelleye kadar Olan Dönem Fıkıh Bilginleri ve Eserleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
Mecelleden Zamanımıza Kadar Olan Dönemde Fıkıh ve İçtihad, Bu Dönem Fıkıh Bilginleri ve Eserleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
Mecelleden Zamanımıza Kadar Olan Dönemde Fıkıh ve İçtihad, Bu Dönem Fıkıh Bilginleri ve Eserleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
final haftası |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karaman, Hayreddin, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul, 1989;
Abdulkerim Zeydan, İslam Hukukuna Giriş, Trc.Ali Şafak, İstanbul;
Muhammed Yusuf Musa, Fıkhı İslam Tarihi, Trc. Ahmet Meylani, İstanbul
Keskioğlu, Osman, Fıkıh Tarihi ve İslam Hukuku, Ankara, 1988;
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|