Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Hukuku Tarihi

Dersin Kodu : ILS205

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hukuk sisteminin temel kavramlarını ve temel prensiplerini kavrar.
İslam Hukuk sisteminin genel yapısı hakkında bilgi sahibi olur.
Teorik olarak İslam hukukunun bugünü ve geleceği hakkında değerlendirmelerde bulunur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam Hukukunun Oluşumu ve tarihi hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği : Başlangıcından günümüze kadar İslam hukukunun gelişimi ile bugün gelinen nokta ve bu alanda verilen eserler hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : fakülte derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Fıkıh, Hukuk ve Fıkhın Doğuşunda Yaşayan Sistemler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 Müslümanların Hayatında Fıkhın Yeri ve Önemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 Hz. Peygamber’in Hayatındaki Teşri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 Sahabe Devri ve Bu Devirdeki İhtilaflarla Hüküm ve İçtihad Prensipleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 Emeviler Devrinde Fıkıh, Hicaz ve Irak Ekolleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 Abbasiler Devrinde Fıkıh Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 Fıkhi Mezhepler ( Dört İmamın İçtihad Usulleri, Talebe ve Eserleri ) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 vize sınavları konu tekrarı yazılı sınav
9 Yaşamayan ve Sünni Olmayan Fıkıh Mezhepleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 Selçuklular Devrinin Fıkıh Tarihi Bakımından Hususiyetleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 Selçuklular Devri Fıkıh Bilginleri ve Tedvin Faaliyeti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 Moğol İstilasından Mecelleye kadar Olan Dönemde Fıkıh, Hüküm Kaynakları ve İçtihad Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 Moğol İstilasından Mecelleye kadar Olan Dönem Fıkıh Bilginleri ve Eserleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 Mecelleden Zamanımıza Kadar Olan Dönemde Fıkıh ve İçtihad, Bu Dönem Fıkıh Bilginleri ve Eserleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 Mecelleden Zamanımıza Kadar Olan Dönemde Fıkıh ve İçtihad, Bu Dönem Fıkıh Bilginleri ve Eserleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
16/17 final haftası konu tekrarı yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karaman, Hayreddin, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul, 1989;
 Abdulkerim Zeydan, İslam Hukukuna Giriş, Trc.Ali Şafak, İstanbul;
 Muhammed Yusuf Musa, Fıkhı İslam Tarihi, Trc. Ahmet Meylani, İstanbul
 Keskioğlu, Osman, Fıkıh Tarihi ve İslam Hukuku, Ankara, 1988;
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2