|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS323 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Araştırma konusunu belirlemede doğru seçim yapmanın önemini kavrar. 2) Kaynaklardan doğru yararlanmasını bilir. 3) Kaynaklardan doğru alıntı yapmasını bilir. 4) Şekil şartlarına uygun tez ve ödevler hazırlayabilir. 5) Sosyal Bilimler araştırma yöntemlerini anlayabilir ve kullanabilir. 6) Bilimsel bir araştırmanın ilkelerini ve gerekli temel kavramları tanımlar. 7) Bilimsel araştırmalarda uyulması gerekli etik ilkeleri bilir. 8) Veri toplama tekniklerinin yararlarını ve sınırlılıklarını açıklayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal bilimlerde bilimsel bilginin elde ediliş biçimini kavrayarak araştırma süreci ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilimsel araştırmalardaki temel kavramlar, ilkeler ve yaklaşımlar, bilimsel araştırma sürecinde uyulması gerekenler ve uygulanabilecek teknikler gibi konuları kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Kavramlar, İlkeler ve Yaklaşımlar:
-Bilginin Kaynağı ve Problem Çözmenin Pratik Dayanakları
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Temel Kavramlar, İlkeler ve Yaklaşımlar:
-Bilim ve Bilimsel Yöntem
-Araştırma |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
I. Giriş
-Problem
-Amaç
-Önem |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
I. Giriş
-Varsayımlar
-Sınırlılıklar
-Tanımlar
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
II. Yöntem
-Araştırma Modeli |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
II. Yöntem
-Evren ve Örneklem
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
II. Yöntem
-Veriler ve Verilerin Toplanması |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
9 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
II. Yöntem
-Veriler ve Verilerin Toplanması |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
II. Yöntem
-Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
II. Yöntem
-Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
III. Bulgular ve Yorum |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Araştırma Süreç ve Teknikleri:
III. Bulgular ve Yorum
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Özet, Yargı ve Öneriler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ankara. GÖKÇE, B. (1998), "Toplumsal Bilimlerde Araştırma", Ankara: Savaş Yayınları.
KARASAR, N. (2002)," Bilimsel Araştırma Yöntemi", Ankara: Nobel Kitabevi. .
BALCI, A. (1995), "Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler".
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
5 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
0 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 61 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|