|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genel Kimya |
|
Dersin Kodu |
: |
SAB104 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kimyanın temel kavramlarını anlama düzeylerini geliştireceklerdir. Dersin içeriğindeki konularla ilgili açıklamalar yapabilecek ve problemler çözebileceklerdir. Kimyanın günlük hayatla ilişkilerini kurabileceklerdir. Basit kimya deneyleri tasarlayabilecek bilgiye sahip olabilecekler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlköğretim Fen ve Teknoloji programında ‘Maddeyi Tanıyalım’ ve ‘Maddenin Değişimi ve Tanınması’ gibi kimya ile ilgili olan ünitelerde öğretmen adaylarına, ilköğretim öğrencilerine yardımcı olabilmeleri için gerekli temel kimya bilgilerini vermek. Yaşam ile kimya bilimi arasındaki ilişkiyi vurgulayarak bilimsel düşünme becerisi kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kimyaya Giriş ve Madde: Madde Özellikleri, Halleri, Sınıflandırılması •Bileşiklerin Adlandırılması •Atomun Yapısı, Elementlerin Elektronik Yapıları ve Periyodik Cetvel •Kimyasal Bağlar: İyonik, Kovalent ve Metalik Bağ •Mol Kavramı: Atom Ağırlığı, Basit ve Molekül Formülleri •Kimyasal Eşitlikler ve İlgili Hesaplamalar •Gazlar: Kinetik Teori, Gaz Yasaları, İdeal Gazlar, Kısmi Basınçlar, Efüzyon ve Difüzyon •Sıvılar ve Katılar •Çözeltiler: Çözeltilerin Özellikleri, Çözünme, Çözelti Derişimleri, Çözeltilerin Buhar Basınçları, Çözeltilerin Kaynama ve Donma Noktaları, Osmoz, Elektrolit Çözeltiler. •Kimyasal Kinetik ve Denge: Tepkime Hızları, Tepkime Mekanizmaları, Denge Sabiti. •Asitler ve Bazlar, Asit ve Bazların İyonlaşmaları, pH ve pOH kavramları. •Yükseltgenme-İndirgenme Reaksiyonları •Karbon Kimyası •Biyokimya, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kimyaya Giriş ve Madde: Madde Özellikleri, Halleri, Sınıflandırılması |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
2 |
Kimyaya Giriş ve Madde: Madde Özellikleri, Halleri, Sınıflandırılması |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
3 |
Maddedeki Değişimler Fiziksel ve Kimyasal Değişimler |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
4 |
Atom Modeleri Elektron Dağılımının Gösterilişi |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
5 |
Mol Kavramı: Atom Ağırlığı, Basit ve Molekül Formülleri |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
6 |
Mol Kavramı: Atom Ağırlığı, Basit ve Molekül Formülleri |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
7 |
Gazlar: Kinetik Teori, Gaz Yasaları, İdeal Gazlar, Kısmi Basınçlar, Efüzyon ve Difüzyon |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
8 |
Sıvılar ve Katılar |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
9 |
Çözeltiler: Çözeltilerin Özellikleri, Çözünme, Çözelti Derişimleri, Çözeltilerin Buhar Basınçları, Çözeltilerin Kaynama ve Donma Noktaları, Osmoz, Elektrolit Çözeltiler. |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
10 |
Kimyasal Kinetik ve Denge: Tepkime Hızları, Tepkime Mekanizmaları, Denge Sabiti. |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
11 |
Kimyasal Kinetik ve Denge: Tepkime Hızları, Tepkime Mekanizmaları, Denge Sabiti. |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
12 |
Gazlar Gaızların Özellikleri: Gaz Basıncı Gaz Yasalar |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
13 |
Gazların Kinetik Moleküler Kuramı |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
14 |
Kayaçlar |
|
Sunuş yoluyla öğrenme, soru-cevap tekniği, grup tartışması. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bag Huseyin (Ed.), Genel Kimya, Pegem A Yayincilik, 2006.
Charles E. Mortimer , “Modern Üniversite Kimyası”.
R.H. Petrucci; W.S. Harwood; F.G.Herring. “Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar” Prentice Hall 2002.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
5 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
0 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
5 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
5 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
5 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
0 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
0 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
0 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
5 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
4 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
5 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
8 |
8 |
64 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|