|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Rekreasyonel Alan Tasarımı 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
PM 434 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BERRİN SİREL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kırsal alanlarda farklı temalarda rekreasyonel alan tasarımı çalışmaları. Bu bağlamda proje dosyası hazırlama süreç ve kapsamını pekiştirme. Verilen bir alanda, belirlenmiş bir gereksinim izlencesi ve sunulan koşullar yönünde, belirli bir zaman diliminde istenilen ürünü ortaya koyabilmenin önemini ve bilincini kavramak ve pekiştirmek Kapsamlı bir rekreasyonel alan tasarımı için çizili, yazılı ve sözlü sunum teknikleri geliştirebilmektir. Proje konusu ve alan ile ilgili rapor hazırlanmasını pekiştirir. Tarım kararları raporunun hazırlanmasını pekiştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Rekreasyonel Alan Tasarımı-I dersinde edinilen bilgi birikimi, gözlem ve deneyimleri değişik kapsamlı mekan tasarımlarına yansıtarak; tasarım sürecinde gözlem, araştırma, ilişkilendirme, yaratıcılık, özgünlük, bulma, uygulama, deneme, kontrol etme, eleştirme ve sonuçlandırma yeti ve davranışlarını geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çukurova bölgesindeki herhangi bir kırsal alanda rekreasyon alanı olarak ayrılmış bir alanın tasarım çalışmaları yapılmaktadır. Bu kapsamda; konum, işlev, ilişki ve sorun tanımlamaları, temanın belirlenmesi, gereksinim izlencesinin düzenlenmesi, alan gözlem ve inceleme bulgularının çizgisel ve yazılı anlatımı, işlevsel ve tematik kavramsallaştırma çalışmaları ve kavramsal tasar seçeneklerinin geliştirilmesi, seçilen kavramsal tasar üzerinde biçimlendirme çalışmaları ve ön tasarın oluşturulması, ön tasar kararları yönünde alan düzeltimi ve yeniden biçimlendirme çalışmaları, kesit ve perspektiflerin hazırlanması, sunu çalışmaları ve tasar raporunun oluşturulması yer almaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Farlı rekreasyon kullanımlarının tanımlanması ve bu kullanımlara göre alan tasarımı yapacak öğrenci gruplarının belirlenmesi |
Tasar alanında gözlem ve inceleme, konumtasar ve düzentasarın sağlanması |
Ders anlatımı, sunum |
|
2 |
Her grubun seçtiği rekreasyon kullanımı doğrultusunda veri toplaması. Grubun seçtiği kullanıma uygun olarak tasarım amaç ve hedeflerini belirlemesi ve sunması |
Alan inceleme raporu ve sunu hazırlanması |
Ders anlatımı, sunum |
|
3 |
Öğrencilerin seçtikleri rekreasyon kullanıma uygun alanların belirlenmesi |
Eskiz çalışmaları |
Ders anlatımı, sunum |
|
4 |
Rekreasyonel planlama yönteminin anlatılması ve yönteme göre en uygun alanın belirlenmesi |
Yönteme ilişkin araştırma |
Ders anlatımı, sunum |
|
5 |
Elde edilen bütün veriler doğrultusunda tasarım kararlarının oluşturulması |
Eskiz çalışmaları |
Ders anlatımı, sunum |
|
6 |
Ön tasar çalışmaları |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Ders anlatımı, sunum |
|
7 |
Ön tasar çalışmaları-biçimlendirme |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Ders anlatımı, sunum |
|
8 |
Ön tasar çalışmaları-biçimlendirme |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Ders anlatımı, sunum |
|
9 |
A R A S I N A V-ön tasar çalışmalarının jüri önünde savunulması |
Jüri Değerlendirmesi |
|
|
10 |
Uygulama (kesin tasar) projeleri |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Ders anlatımı, sunum |
|
11 |
Uygulama projeleri |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Ders anlatımı, sunum |
|
12 |
Uygulama projeleri |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Ders anlatımı, sunum |
|
13 |
Alan kesitlerinin hazırlanması |
Üç boyutlu çalışmaların geliştirilmesi |
Ders anlatımı, sunumDers anlatımı, sunum |
|
14 |
Perspektif görünüşlerin hazırlanması |
Üç boyutlu çalışmaların geliştirilmesi |
Ders anlatımı, sunum |
|
15 |
Perspektif görünüşlerin hazırlanması |
Üç boyutlu çalışmaların tamamlanması |
Ders anlatımı, sunum |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Jüri Değerlendirmesi |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yayınlanmamış Ders Notu.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
GOLD, S. M., 1980. Recreation Planning and Design. McGraw-Hill, New York, 322 p.
ERSOY, M., 1994. Kent Planlamasında Yeni Normlar’94. ODTÜ Mim. Fak., 301 s.
MERTES, J. D., HALL, J. R. 1995. Park, Recreation, Open Space and Greenway Guidelines, National Recreation and Park Association (NRPA), Arlington, VA, USA.
GILLILAND, J., HOLMES, M., IRWIN, J.D., TUCKER, P., 2006. Environmental Equity is Child’s Play: Mapping Public Provision of Recreation Opportunities in Urban Neighbourhoods. Vulnerable Children and Youth Studies, Dec. 2006; 1(3): 256–268.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
3 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
5 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
5 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
5 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
5 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
4 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
5 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
3 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
0 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|