|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peyzaj Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
P 272 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA Dr.Öğr. ÜyesiDr. YÜKSELÜNLÜKAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Peyzaj tasarımı sürecinin aşamalarını kavramak. Ekolojik verileri peyzaj tasarımlarına nasıl yansıtabileceği konusundaki kuramsal bilgileri edinmek. Peyzaj tasarımında biçimlendirme kavram ve yöntemlerini kavramak. Gereksinimlere uygun ve ekolojik verilerle dengeli peyzaj tasarım fikirleri oluşturabilmek. Edindiği bilgileri verilen bir alanın tasarımında kullanabilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ENF101 Temel Bilgi. Tekn.
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzaj tasarımı çalışmalarının bilgi ve beceri altyapısını sağlayan derslerde (temel tasarım, çizim ve grafik anlatım, bitki materyali, yapı materyali, ekoloji) edinilen bilgi birikimi, gözlem ve deneyimleri ekolojik ilke ve ölçütlerle bütünleştirip değişik kapsam ve ölçekteki (1/200 ve 1/100) açık ve yeşil alanların tasarımlarına yansıtabilme ve işlevsel ve tematik kavramsallaştırma amacının etkin olduğu peyzaj mekanlarını tasarlayabilme yetisini kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavram ve kuramlar, peyzaj tasarımının aşamaları; amaç ve ereğin belirlenmesi, alan inceleme çizem ve yazanakları, gereksinim izlencesi, değişik kullanımlar için yer seçimi ve alan kullanımı ilkeleri, ekoloji ve tasarım, işlev çizgesi, kavramsallaştırma ve kavramsal tasar, işlevsel kavramsallaştırma, felsefi kavramsallaştırma, gereksinim izlencesi yönünde tasar seçeneklerinin geliştirilmesi, biçim geliştirme; geometrik biçimler, 90º, 45º -90º, 30º-60º, çember ve türetilmiş düzenler, doğaya öykünen biçimler, bütünleştirilmiş biçimler, düzen oluşturma ilkeleri, kuralsız tasarımlar, ön tasar, yapısal ve bitkisel tasar uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Alanın Tanımlanması, Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi |
Eskiz çalışması |
Tasar alanında gözlem ve inceleme, konumtasar ve düzentasarın sağlanması |
|
2 |
Gereksinim İzlencesinin Hazırlanması ve Kavramsallaştırma Çalışmaları (Ölçek 1/500) |
Eskiz çalışması |
Alan İnceleme raporunun hazırlanması |
|
3 |
Kavramsal Tasar Çalışmaları (Ölçek 1/500) |
Eskiz çalışması |
Kavramsallaştırmaya ilişkin eskiz çalışmaları |
|
4 |
Ön Tasar Çalışmaları-Tasarım Düzenlerinin İrdelenmesi (90º, 45º/90º, 30º/60º ve Çember Düzenleri) (Ölçek 1/500 ve 1/200) |
Eskiz çalışması |
90º, 45º-90º, 30º-60º ve çember düzenine ilişkin eskiz çalışmaları |
|
5 |
Ön Tasar Çalışmaları-Biçimlendirme (Geometrik, Doğaya Öykünen, Bütünleştirilmiş Biçimlendirme) (Ölçek 1/500 ve 1/200) |
Eskiz çalışması |
Doğaya öykünen ve karma biçimlere ilişkin eskiz çalışmaları |
|
6 |
Ön Tasar Çalışmalarının (Ölçek 1/200) tartışılması
|
Eskiz çalışması |
Her öğrenci tarafından bir tasarım düzeni seçilmesi ve alana uyarlanması |
|
7 |
A R A S I N A V |
Projelerin teslim edilmesi |
|
|
8 |
Ayrıntılı Tasar Çalışmaları-Yapısal Tasar (Ölçek 1/200) |
Eskiz çalışması |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
|
9 |
Ayrıntılı Tasar Çalışmaları-Yapısal Tasar (Ölçek 1/200) |
Eskiz çalışması |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
|
10 |
Ayrıntılı Tasar Çalışmaları-Yapısal Tasar (Ölçek 1/200) |
Eskiz çalışması |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme, maket hazırlığı |
|
11 |
Ayrıntılı Tasar Çalışmaları-Bitkisel Tasar (Ölçek 1/200) |
Eskiz çalışması |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme, maket hazırlığı |
|
12 |
Ayrıntılı Tasar Çalışmaları-Bitkisel Tasar (Ölçek 1/200) |
Eskiz çalışması |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme, maket yapımı |
|
13 |
Alan Düzeltimi Çalışmaları (Ölçek 1(200)
|
Eskiz çalışması |
Çalışmaların üç boyutlu irdelenmesi ve tartışma |
|
14 |
Kesit-Perspektifler ve Tasar Yazanaklarının Hazırlanması |
Eskiz çalışması |
Çalışmaların üç boyutlu irdelenmesi ve tartışma |
|
15 |
Kesit-Perspektifler ve Tasar Yazanaklarının Hazırlanması |
Eskiz çalışması |
Tasarın ve maketin tamamlanması
|
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
projelerin teslim edilmesi |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ALTUNKASA, M. F., 2009. Peyzaj Tasarımı Ders Notu (Basılmamış). Ç.Ü. Ziraat Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Adana
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Reid, G. W.,1993. From Concept to Form in Landscape Design. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
Simonds, J. O., Starke, B. W., 2006. Landscape Architecture. McGraw-Hill, New York.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
9 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
4 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
2 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
2 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
5 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
5 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
0 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
0 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
3 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
5 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
0 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
4 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
3 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
0 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
9 |
1 |
9 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|