Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Peyzaj Mühendisliği I

Dersin Kodu : P 267

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Alan morfolojisini ve topoğrafik haritaları yorumlayabilmek, topografik kesitler oluşturabilmek.
Alan morfolojisi ile dengeli tasarım fikirleri geliştirebilmek.
Tasarım fikirlerini uygulamaya aktarmak için alanı plan üzerinde yeniden biçimlendirebilmek.
Yeniden biçimlendirmenin ortaya çıkardığı kazı ve dolgu miktarlarını hesaplayabilmek
Alanın yeniden biçimlendirilmesi uygulamalarının araçlarını kavramak.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Peyzaj tasarımı yapılacak bir alanın morfolojik yapısını analiz edebilecek, bu yapıya uygun tasarım fikirleri geliştirebilecek, tasarım fikirleri doğrultusunda alanda gerekli topografik düzeltme/iyileştirmeleri yapabilecek bilgileri sunmak.

Dersin İçeriği : Temel kavramlar, arazi morfolojisi ve peyzaj tasarımı ilişkileri, topografik haritalar, eşyükselti eğrileri, topografik kesitler, alan biçimlendirmeye giriş, tasarım fikrine uygun olarak alanın yeniden biçimlendirilmesi: Yapı çevrelerinde, eğimli alanlarda, teraslarda, spor ve oyun alanlarında, yaya ve araç yollarında, kademeli donatı alanlarında, su yüzeyi çevrelerinde vb. yeniden biçimlendirme çalışmaları, kazı ve dolgu hesaplamaları, gerçek ya da hipotetik bir alanda tasarıma uygun alan biçimlendirme ve kazı-dolgu hesaplamalarına ilişkin uygulama çalışması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş ve temel kavramlar; alan biçimlendirme ve çevresel öğeler arasındaki ilişkiler Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
2 Alan formu ve yeniden biçimlendirme; eşyükselti eğrilerinin özellikleri ve biçimlendirmede kullanımı Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
3 Alan biçimlendirme tekniği; yapı kitleleri çevresinde yeniden biçimlendirme Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
4 Alan biçimlendirme tekniği; yollar ve çevrelerinde yeniden biçimlendirme Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
5 Alan biçimlendirme tekniği; akaçlamaya yönelik yeniden biçimlendirme Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
6 Alan biçimlendirme tekniği; açık ve yeşil alanlarda yeniden biçimlendirme Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
7 Ekolojik öğelerle dengeli alan biçimlendirme teknikleri Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
8 Yeniden biçimlendirme tasarı, genel kapsamı ve sunumu Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
9 Yeniden biçimlendirme tasarı, özel kapsamı ve sunumu Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
10 A R A S I N A V Yazılı
11 Alanın yeniden biçimlendirilmesi çalışmalarında kazı ve dolgu hesaplamaları; basit yöntemler Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
12 Alanın yeniden biçimlendirilmesi çalışmalarında kazı ve dolgu hesaplamaları; basit yöntemler Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
13 Peyzaj tasarımında dolaşım sistemi ve yollar Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
14 Peyzaj tasarımında dolaşım sistemi ve yollar Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
15 Peyzaj tasarımında dolaşım sistemi ve yollar Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi Konunun verilen kaynaklardan incelenmesi ve ilkeler yönünde farklı model çizimler kullanarak kuramsal alan çalışması yapılması
16/17 Yıl sonu sınavı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Altunkasa, M. F., 1998. Peyzaj Mühendisliği. Ç. Ü. Ziraat Fak. Yay. No. 36, Adana.
 Landphair, H. C., F. Klatt, Jr., 1979. Landscape Architecture Construction. Elsevier, New York.
 Harris, C. W., Dines, N. T., Brown, K. D. (Editors), 1998. Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data. McGraw-Hill, New York.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. 0
2 Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir 4
3 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar 3
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir 3
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir 4
6 Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak 3
7 Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır 0
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. 0
9 Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır 0
10 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
11 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir 4
12 Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir 0
13 Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır 5
14 Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir 0
15 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 3
16 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir 3
17 Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 3
18 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 2
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi 0
20 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 105
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.2
Dersin AKTS Kredisi: 4