|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlıdan Türkiye Cumhuriyetine Geçiş |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 325 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye´de ulus-devlet inşa süresinde yaşanan önemli gelişmelere eleştirel bir bakış açısı kazanır. Günümüz siyasi gelişmelerini doğru bir şekilde analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı öğrencilere yirminci yüzyıla geçerken yaşadıkları coğrafyadaki önemli siyasi ve sosyal değişimlerin neden olduğu olayların analizini yapmaktır. Amaç imparatorluk düzeninden ulus devlete geçerken aşılan aşamaları incelemek ve yaşanan değişimin temeline inmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı Devleti 18 ve 19´uncu Yüzyıl Siyasi Yapısı, Osmanlı İmparatorluğu Çokuluslu Sosyal Yapısı, 19 ve 20´nci Yüzyıl Göç Hareketleri, Etnik Gruplar Arası İlişkiler, Ermeni Cemaati, Rum Cemaati, Birinci Dünya Savaşı Öncesi Siyasi Yapı, Birinci Dünya Savaşı ve Sonuçları, 1920-22 Yılları Arası Anadolu ve Savaş, TBMM Kuruluşu ve Yapısı, Lozan Antlaşması, Nufüs Mübadelesi, Cumhuriyet İlanı ve Ulus Devlet İnşası, Türkiye Cumhuriyeti ve Ekonomik Yapılanma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Osmanlı Devleti 18 ve 19´uncu Yüzyıl Siyasi Yapısı |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
2 |
Osmanlı İmparatorluğu Çokuluslu Sosyal Yapısı |
Kaynak okuma, ödev |
Ders anlatma, tartışma |
|
3 |
19 ve 20´nci Yüzyıl Göç Hareketleri |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
4 |
Etnik Gruplar Arası İlişkiler |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
5 |
Ermeni Cemaati |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
6 |
Rum Cemaati |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
7 |
Birinci Dünya Savaşı Öncesi Siyasi Yapı |
Kaynak okuma, ödev |
Ders anlatma, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
- |
|
9 |
Birinci Dünya Savaşı ve Sonuçları |
Kaynak okuma, ödev |
Ders anlatma, tartışma |
|
10 |
1920-22 Yılları Arası Anadolu ve Savaş |
Kaynak okuma, ödev |
Ders anlatma, tartışma |
|
11 |
TBMM Kuruluşu ve Yapısı |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
12 |
Lozan Antlaşması |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
13 |
Nufüs Mübadelesi |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
14 |
Cumhuriyet İlanı ve Ulus Devlet İnşası |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
15 |
Türkiye Cumhuriyeti ve Ekonomik Yapılanma |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Erik Jan Zürcher. Modernleşen Türkiye´nin Tarihi.
Feroz Ahmad. Modern Türkiye´nin Oluşumu.
Feroz Ahmad. İttihatçılıktan Kemalizme.
Feroz Ahmad. Bir Kimlik Peşinde Türkiye.
Stanford Shaw. Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, Cilt II.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
4 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
3 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
4 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
4 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
3 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
4 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
3 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
2 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
3 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
4 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|