|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bireysel Psikolojik Danışma Uygu. |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD427 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
8 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. TURAN AKBAŞ Prof.Dr. SONGÜL SONAY GÜÇRAY Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bireysel danışma oturumlarını başlatma, iletişimi kolaylaştırma ve oturumu sonlandırma becerilerini uygun bir şekilde kullanır. Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler.
.
Danışanın gerçek ihtiyacının/probleminin ne olduğunu belirler
Danışanın problem/lerine ilişkin uygun hipotezler formüle eder.
.
Danışma sürecinde geliştirdiği bu hipotezleri test eder.
.
Psikolojik danışman olarak psikolojik yardım konusunda kendi mesleki sınırlarını bilir.
Danışanın davranış problemlerini ayırt eder.
Danışanın problemine/lerine uygun müdahale stratejilerini seçebilir.
Danışanın problemlerine uygun müdahaleler planlar.
Müdahaleleri uygular ve değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri ve RPD 308 Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinden edinilen bilgi ve becerileri gerçek danışan-danışman ilişkisine aktararak deneyim kazandırmaktır, Ayrıca öğrencilerin çeşitli kuramlara dayanan duygusal, davranışsal ve düşünsel teknik ve yöntemleri bireysel psikolojik danışma sürecinde kullanmaları, en az dört oturumluk bireysel danışma sürecini yöneterek deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu uygulamalı derste, öğrencilerden gerçek danışanlarla danışma yapmaları beklenmektedir. Her danışma oturumu kaydedilir. Yapılan oturumlar sınıfta izlenir ve geribildirimler verilir. Dersin ana konuları şunlardır:
Genel tekrar - RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar - Temel danışmanlık becerileri uygulamaları - Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme Grup içi danışma oturumları üzerinde çalışılması Danışman adaylarının grup içerisinden bir danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam üç (3) oturum gerçekleştirmeleri istenmektedir. CD kayıtları ile birlikte yapılan her oturum için süpervizyon formları doldurulur, tartışılmak üzere sınıfa getirilir. Formlar sınıftaki öğrenci sayısı kadar çoğaltılır. Gerçek danışma oturumları üzerinde çalışılması Danışman adaylarının gerçek danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Gerçek danışanlar içinde her oturum sonunda süpervizyon formları doldurulur ve sınıfa getirilir. Sınıfta önce süpervizyon formları okunur, sonra oturum kayıtları izlenir ve tartışılır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı Danışma Merkezi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders programının içeriği üzerinde konuşma.
- RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar |
Hackney ve Cormier (2008) kitabından 2. ve 3. bölümler ders gelmeden önce okunacak. |
Anlatım. Görsel sunum. Projection. Basılı materyal. |
|
2 |
RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar
- Temel danışmanlık becerileri uygulamaları
- Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme
|
Hackney ve Cormier (2008) kitabından 2. ve 3. bölümler ders gelmeden önce okunacak. |
Anlatım. Görsel sunum. Projection. Basılı materyal.Role oynama. Video. |
|
3 |
RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar
- Temel danışmanlık becerileri uygulamaları
- Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme
|
Hackney ve Cormier (2008) kitabından 2. ve 3. bölümler ders gelmeden önce okunacak. |
Anlatım. Görsel sunum. Projection. Basılı materyal. Role oynama. Video. |
|
4 |
RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar
- Temel danışmanlık becerileri uygulamaları
- Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme
|
Hackney ve Cormier (2008) kitabından 4. 5. ve 6. bölümler ders gelmeden önce okunacak. |
Anlatım. Görsel sunum. Projection. Rol oynama, örnek olay incelemesi, örnek video gösterimi,
|
|
5 |
Grup içi danışma oturumları üzerinde çalışılması
Danışman adaylarının grup içerisinden bir danışan belirleyerek toplam üç oturum gerçekleştirirler. Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilerek derse getirilir ve sınıfta tartışılır.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Hackney ve Cormier (2008) kitabından 4. 5. ve 6. bölümler ders gelmeden önce okunacak
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
6 |
Grup içi danışma oturumları üzerinde çalışılması
Danışman adaylarının grup içerisinden bir danışan belirleyerek toplam üç oturum gerçekleştirirler. Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilerek derse getirilir ve sınıfta tartışılır.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Hackney ve Cormier (2008) kitabından 4. 5. ve 6. bölümler ders gelmeden önce okunacak
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. |
|
7 |
Grup içi danışma oturumları üzerinde çalışılması
Danışman adaylarının grup içerisinden bir danışan belirleyerek toplam üç oturum gerçekleştirirler. Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilerek derse getirilir ve sınıfta tartışılır.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
8 |
ARA SINAV |
|
|
|
9 |
Gerçek danışanla yapılan danışma oturumları üzerinde çalışılması
Danışman adaylarının gerçek danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. |
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
10 |
Gerçek danışanla yapılan danışma oturumları üzerinde çalışılması.
Danışman adaylarının gerçek danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler.
|
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
11 |
Gerçek danışanla yapılan danışma oturumları üzerinde çalışılması.
Danışman adaylarının gerçek danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler.
Süpervizyon.
|
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
12 |
Gerçek danışanla yapılan danışma oturumları üzerinde çalışılması.
Danışman adaylarının gerçek danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler.
Süpervizyon. |
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
13 |
Gerçek danışanla yapılan danışma oturumları üzerinde çalışılması.
Danışman adaylarının gerçek danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler.
Süpervizyon. |
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
14 |
Gerçek danışanla yapılan danışma oturumları üzerinde çalışılması,
Süpervizyon. |
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
15 |
Gerçek danışanla yapılan danışma oturumları üzerinde çalışılması.
Süpervizyon. |
Yapılan her bir oturum CD’ye kaydedilir.
CD kayıtlarının yanı sıra danışma sürecine ait süpervizyon formları, derse gelmeden önce doldurulur. Buna ek olarak süpervizyon formları ders başlamadan önce sınıftaki üye sayısı kadar çoğaltarak ilgili kişilere (sınıftaki öğrenci sayısı ve ders sorumlusu öğretim üyesi) dağıtılır.
|
Küçük grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli görüntülü kayıtların izlenmesi. Tartışma. |
|
16/17 |
GENEL DEĞERLENDİRME |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Leahy, R.L. (2004).Bilişsel Terapi ve Uygulamaları, (Çev. T. Özakkaş), Litera Yayınevi.
Özakkaş, T. (2004). Bilişsel Terapi ve Duygusal Bozukluklar, Litera Yayınevi.
Carnevale, J.D. (2001) Danışmanlık İncileri: Uygulamacı İçin Düşünceler. Çev: Deniz Albayrak- Kaymak. Anahtar Kitaplar. İst
Çivitçi A., Türküm, S. A., Duy, B. ve Hamamcı, Z. (2009). Okullarda Akılcı- Duygusal Davranış Terapisine Dayalı Uygulamalar. Kavramlar, Teknikler ve Örnek Etkinlikler. Pegem A Yayıncılık.
Cormier, S., Hackney, H. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı, Çevirenler: Tuncay Ergene, Seher Aydemir Sevim, Mentis Yayıncılık, Ankara.
Dökmen, Ü.(2001) Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati.16. basım. Sistem Yayıncılık.
Egan, G. (1998). The Skilled Helper : A problem-management approach to helping. (6th ed.) Pacific Groove : Brooks/Cole.
Hill, C. E. & O´Brien, K.M. (1999). Helping Skills: Facilitating exploration, insight and action. Washington, DC : American Psychological Association.
Ivey, A. E. & Ivey, M. B. (1999). Intentional interviewing and counseling; Facilitating client development in a multicultural society. California: Brooks/Cole.
Ivey, A.E., Gluckstern, B. N. and Ivey, M. B. (1997). Basic Influencing Skills. Microtraining Associates.
Ivey, A.E., Gluckstern, B. N. and Ivey, M. B. (2006). Basic Attending Skills. Microtraining Associates.
Meier, S. T., Davis, S. R. (2007) Psikolojik Danışma: Temel Öğeler (Ed. S. Doğan ve ark.) Pegem A Yayıncılık.Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
4 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
4 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
5 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
0 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
3 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
4 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
0 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
4 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
4 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
5 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
4 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
5 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
5 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
5 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
3 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
4 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
25 |
4 |
100 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
6 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 191 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 7.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
|
|
|