|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Grupla Psikolojik Da. İlke Ve Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD308 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SONGÜL SONAY GÜÇRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Grupla psikolojik danışma sürecine ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklar.
Grupla psikolojik danışma sürecindeki temel yardım becerilerini listeler. Grupla psikolojik danışma sürecindeki temel terapötik becerilerin her birine uygun örnek verme Grupla psikolojik danışma sürecinde kullanılan çeşitli teknik ve yöntemlerini betimler. Grupla psikolojik danışma sürecindeki temel yardım becerilerinin nerelerde hangi amaçla kullanılacağını açıklar.
Grupla psikolojik danışma sürecindeki temel yardım becerilerini listeler. Grupla psikolojik danışma sürecindeki temel terapötik becerilerin her birine uygun örnek verir.
.
Farklı grupları sınıflandırabilir ve gruplar arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri açıklar.
Grup üyelerine yardım edebilmek için kazanılması gereken becerileri değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı: Öğrencilere grupla psikolojik danışmaya ilişkin bilgi, beceri, tutum ve anlayış kazandırmaktırç |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, grupla psikolojik danışmaya ilişkin hem kuramsal hem de uygulamalı konular yer almaktadır. Dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır.
Grupla psikolojik danışmanın genel özellikleri. Bireysel ve grupla psikolojik danışmanın karşılaştırılması. Gruplarda yardım becerileri. Temel teknikler. Grupla psikolojik danışma sürecinin aşamaları. Bir grup lideri nasıl olmalıdır. Grubun farklı aşamalarında grup liderinin rolü, işlevleri. Grup sürecini kolaylaştırma becerileri. Grup sürecini başlatma ve sonlandırma becerileri. Grup oluştururken izlenecek yol. Gruba üye seçme. Grupla ilgili farklı kuramsal yaklaşımlar. Grup tipleri: Etkileşim grupları, psiko-eğitim grupları, training gruplar, gestalt grupları, psikodrama grupları ve kendi kendine yardım grupları (self-help). Belirtilen konular . kuramsal ve uygulamalı dersler, örnek sunular, bilgisayar destekli sunumlar, video kayıtları, rol oyunları, canlı model olma, günlük ödevlerle öğretilmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Grupla Psikolojik Danışmanın Tarihçesi. |
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, sunular. Görüntülü sunular. |
|
2 |
Bireysel ve grupla psikolojik danışma.
Grupla danışmada yardım becerileri ve temel teknikler. |
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, Görüntülü sunular. |
|
3 |
Grup Sürecinin Aşamaları. |
Ödevlendirme..
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, Görüntülü sunular. |
|
4 |
Grup Lideri Nasıl Olmalı?
Farklı grup aşamalarında danışmanın rolü.
Grup sürecini kolaylaştırma. |
Ödevlendirme.
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
5 |
Grup sürecini kolaylaştırma.
Grupla danışma becerileri.
Grup sürecini ve oturumları başlatma ve sonlandırma becerileri. |
Ödevlendirme.
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
6 |
Grupla danışma becerileri
Grupla danışmada farklı teknikleri uygulama.
. |
Ödevlendirme.
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
7 |
ARA SINAV |
|
|
|
8 |
Grupla danışmada farklı teknikleri uygulama.
|
|
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
9 |
Grup oluştururken izlenecek prosedür. |
|
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
10 |
Grup oluştururken izlenecek prosedür. |
|
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
11 |
Grupla danışmada göz önünde bulundurulacak etik standartlar.
Grup üyelerini seçme. |
Ödevlendirme
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
12 |
Grup üyelerini seçme.
Grupla danışmada göz önünde bulundurulacak etik standartlar.
|
Ödevlendirme.
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). |
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
13 |
Grupla danışmada farklı kuramsal yaklaşımlar. |
|
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
14 |
Grupla danışmada farklı kuramsal yaklaşımlar.
Grup türleri: Etkileşim grupları, Psiko-eğitim grupları,
training gruplar, geştalt grupları, psikodrama grupları ve self-help grupları. |
|
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
15 |
Grupla danışmada farklı kuramsal yaklaşımlar.
Grup türleri: Etkileşim grupları, Psiko-eğitim grupları,
training gruplar, geştalt grupları, psikodrama grupları ve self-help grupları. |
|
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular. |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aktaş, A. M. (1997), Grup Süreci ve Dinamikleri, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Carroll, M. R., Wiggins, J. D. (2008). Grupla Psikolojik Danışmanın Öğeleri Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar, Çev. Ed. Süleyman Doğan, Pegem Akadaemi, Ankara.
Dökmen, Ü. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Fehr, S. S. (2000) Grup Terapisine Giriş, Grup Terapistleri İçin Rehber Kitap, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Güleç, C. (1993) Psikoterapiler, Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
Morganett, S. R. (2005). Yaşam Becerileri: Ergenler için Grupla Psikolojik Danışma Uygulamaları, Çev. Prof. Dr. S. Sonay Güçray, Yrd. Doç. Dr. Alim Kaya, Mesut Saçkes. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Naar, R. (1987) Grup Psikoterapilerine İlk Adım, Çev: Nesrin Hisli, Erdem Yay. İzmir.
Vinogradov, S.; Yalom, I. D. (1996) Grup Psikoterapisi, Compos Mentis Yayınları, Ankara.
Voltan-Acar, N. (2002) Grupla Psikolojik Danışmada Alıştırmalar Deneyler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Yalom, I. D. (1998) Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler, (Çev. N. Hisli Şahin), Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Yalom, I.D. (1992) Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği, Çev: A. Tangör, Ö. Karaçam, Nobel Tıp Kitapları, İstanbul.
Brammer,M, L., ve Macdonald G.,(1996). Yardım Süreci ve Becerileri. 6. Baskı..Allyn and Bacon.
Okun, B. F. (1997).Effective Helping. Interviewing and Counseling Techniques.5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company.
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). Grupla psikolojik danışma. (Ed. A. Demir, S. Koydemir). Pegem Akademi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
2 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
5 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
0 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
0 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
3 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
2 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
2 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
4 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
5 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
4 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
4 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
5 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
5 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
3 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
25 |
3 |
75 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|