|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İletişim Psikolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD240 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.İnsan ilişkilerinin yapısını ve önemini kavrar. 2. İletişim ile ilgili temel kavramları açıklar. 3. İletişimin öğelerini ve modellerini tanır. 4. İletişimde kendi rolünü değerlendirir. 5. Etkili iletişim becerilerini geliştirir. 6. Etkili dinleme becerilerini kazanır ve uygular. 7. Problem çözme ve çatışma yönetimi becerilerini kullanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı iletişimin temel kavramları, iletişim modelleri, etkili iletişim, etkili kişilerarası iletişimi kolaylaştıran ve zorlaştıran faktörler, etkili dinleme becerileri, empati gibi temel iletişim becerileri, çatışma çözme süreci hakkında bilgi kazandırmak ve etkili iletişim becerilerini geliştirmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İletişimin temel kavramları ve iletişim modelleri, kişilerarası iletişimin başlaması ve gelişmesi, kişilerarası iletişimde kuramsal yaklaşım ve modeller, etkili iletişim becerileri, etkili dinleme, empati, kendini açma, sözsüz iletişim, saldırgan, pasif ve atılgan davranışlar, çatışma çözme süreci ve duygusal zeka. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi |
Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
İletişimin temel kavramları ve iletişim modelleri |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
3 |
Kişilerarası ilişkilerin başlangıcı ve gelişimi |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
4 |
Kişilerarası ilişkilerde kuramsal yaklaşım ve modeller |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
5 |
Kişilerarası ilişkilerde kuramsal yaklaşım ve modeller |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
6 |
iletişim becerilerine genel bir bakış |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması |
|
7 |
ara sınav |
Ara sınava hazırlık |
|
|
8 |
Etkili dinleme becerileri |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması |
|
9 |
Empati |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması |
|
10 |
Kendini açma |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması |
|
11 |
Sözsüz iletişim |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması |
|
12 |
Saldırgan, pasif ve atılgan davranışlar |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması |
|
13 |
Kişilerarası ilişkilerde çatışma ve çatışma çözme |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması |
|
14 |
İletişimde duygusal zeka |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
15 |
Dersle ilgili genel değerlendirme |
Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final |
Final sınavına hazırlık |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Dökmen, Ü.(2001) Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. 16. Basım, Sistem Yayıncılık.
Kaya, A. (2012). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, 4. Baskı, Pegem Akademi.
Hartley, P. (2010). Kişilerarası İletişim, Ankara İmge Kitabevi Yayınları
Gürüz, D., Temel Eğinli, A. (2008). İletişim Becerileri, Nobel Yayıncılık, Ankara
Oskay, Ü. (2001). İletişimin ABC’si, İstanbul: Der Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
3 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
2 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
3 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
3 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
4 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
4 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
1 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
0 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
1 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
5 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
5 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
5 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
5 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
5 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
5 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 117 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|