|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mimari Ürünlerin Okunması Üzerine Yöntem Analizleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-571 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mimari ürünleri Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerini Kullanabilme Mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşumunu, gelişimini. Tanımlama, yorumlayabilme ve uygulama becerisi İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi Mimari süreçlerle ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama Mimari tasarımın aşamaları, mekânı kavrama ve oluşturulmasındaki temel öğeleri tanımlama ve yorumlayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bina ve kent (yerleşim) ölçeğinde öznel ve nesnel analiz
Anlamsal ve dizimsel değerlendirme yöntem ve tekniklerinin analizi
Görsel çevrede değerlendirme tekniklerinin uygulanması
Tasarımda değerlendirme sürecine bakışı genişletmek
İstatistiksel veri analizi yöntemlerini kullanabilmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mimarlık ve Tasarım alanında ortaya konan Kuram ve Söylemlerin (düşünce ürünlerinin) araştırılması
Algı Kuramları, İmge, Biliş kavramlarının araştırılması,
Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin analizi,
Öznel ve Nesnel ilişkileri ölçmek
Ölçme(Değerlendirme) tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma
Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı
|
Standart derslik teknolojileri
|
Sözlü Sunum |
|
2 |
Mimarlık ve Tasarım alanında ortaya konan Kuram ve Söylemlerin (düşünce ürünlerinin) anlatımı |
Standart derslik teknolojileri |
Görsel / Sözlü Sunum |
|
3 |
Algı Kuramları, İmge, Biliş kavramlarının anlatımı |
Standart derslik teknolojileri
|
Görsel / Sözlü Sunum |
|
4 |
Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin analizi |
Standart derslik teknolojileri |
Görsel / Sözlü Sunum |
|
5 |
Örnek araştırmaların sunumu ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Tartışma |
|
6 |
Örnek araştırmaların sunumu ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Tartışma |
|
7 |
Örnek araştırmaların sunumu ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Bina ve kent (yerleşim) ölçeğinde öznel ve nesnel analiz |
Standart derslik teknolojileri
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Tartışma |
|
10 |
Anlamsal ve dizimsel değerlendirme yöntem ve tekniklerinin analizi |
Standart derslik teknolojileri |
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Tartışma |
|
11 |
Görsel çevrede değerlendirme teknikleri |
Standart derslik teknolojileri
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Tartışma |
|
12 |
İstatistiksel veri analizi yöntemleri |
Standart derslik teknolojileri |
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Tartışma |
|
13 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Grup Çalışması / Tartışma |
|
14 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Grup Çalışması / Tartışma |
|
15 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Grup Çalışması / Tartışma |
|
16/17 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları
|
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum / Grup Çalışması / Tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Berger, J., (1986), Görme Biçimleri, (Çev. Y. Salman), Metis, İstanbul
Hubka, V., Eder, W. E., (1996), "Design Science", London: Springer Verlag,.
Jacques, R., Powell, J. A., (1981), Design: Science: Method", Surrey: West House.
Pallasmaa, J. (2005), The Eyes of the Skin. Architecture and the Senses. John Wiley: New York.
Rowe, P. G., (1987), "Design Thinking", Cambridge Mass: The MIT Press,.
Schulz, C. N. (1980), Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York.
Cross, N. (ed.), (1984), "Development in Design Methodology", New York: John Wiley and Sons.
Gero, J. S., Maher, M. L. (ed.), (1993) "Modelling Creativity and Knowledge-Based Creative Design", New Jersey:Lawrence Erlbaum Assoc.
Hays, K. M. (ed.), (2000), "Architecture, Theory Since", New York: Columbia University&MIT.
Jones, J. C., (1992), "Design Methods", London: David Fulton.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
4 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
5 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
4 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
5 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
3 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
4 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
3 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
3 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
5 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
5 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
5 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
2 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
5 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
1 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
5 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
2 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
5 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|