Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uzmanlık Alan Dersi (Z)

Dersin Kodu : MEDF-710

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : İlk 2 Yıl

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sağlık fiziği hakkında sistematik bilgi sahibi olur.
temel sağlık fiziği araştırma metotları hakkında bilgi sahibi olur
Bilim felsefesini kavrar ve çalışmalarını bu çerçevede gerçekleştirir
Çalışma ve araştırmalarını bilimsel çerçevede sunabilecek teknikleri bilir ve uygular
Etik temelleri bilir ve her türlü çalışmasında bu değerlere bağlı kalır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sağlık fiziğinde, bilim felsefesi, araştırma metodolojisi, sunum teknikleri ve etik hakkında bilgilendirmek, bilimsel tartışma kültürünün oluşturmak.

Dersin İçeriği : Sağlık fiziğinde, bilim felsefesi, araştırma metodolojisi, sunum teknikleri ve etik, bilimsel tartışma adabı

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Biyofiziğin konusu ve alanı Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
2 Literatür nasıl taraması Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
3 Literatür nasıl değerlendirilir Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
4 Tez konusunun belirlenmesi Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
5 Tez projesinin hazırlanması Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
6 Ödev1 Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
7 Tez projesinin yürütülmesi Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
8 Ödev2 Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
9 Araştırmalarda bilimsel ve etik değerlerin gözetilmesi
10 Ödev3 Literatür taraması ve bireysel çalışma Sunum, soru-cevap, tartışma
11 Deneylerde kullanılacak temel yöntemler Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
12 Ödev4 Literatür taraması ve bireysel çalışma Sunum, soru-cevap, tartışma
13 Bilim felsefesi Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
14 Ödev5 Literatür taraması ve bireysel çalışma Sunum, soru-cevap, tartışma
15 Sunum teknikleri Literatür taraması ve bireysel çalışma interaktif öğretim, tartışma
16/17 proje Literatür taraması ve bireysel çalışma Sunum, soru-cevap, tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İnternet very tabanları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. 5
2 Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). 5
3 Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). 5
4 Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. 5
5 Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. 5
6 Medikal fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. 5
7 Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. 5
8 İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. 5
9 Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. 5
10 Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. 5
11 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. 5
12 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. 5
13 Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. 5
14 Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. 5
15 Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. 5
16 Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. 5
17 Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). 5
18 Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. 5
19 Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. 5
20 İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 8 32
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 120
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.8
Dersin AKTS Kredisi: 5